Sökmotoroptimering för ökad synlighet på Google

Sökmotoroptimering (SEO) innebär att göra en sajt mer synlig för sökmotorer. Målet med sökmotoroptimering är en sajt ska få mer besök som i sin tur ska generera fler potentiella kunder .

Sökmotoroptimering innebär att jobba med rätt saker på rätt plats och börjar ofta med att man korrigerar alla befintliga fel som finns på en sajt.

Detta gör vi genom en teknisk analys (ett urval) där vi går igenom hela din sajt och kontrollerar över 60 olika punkter och tar fram åtgärder och rekommendationer för varje punkt. Vi tar därmed fram en konkret åtgärdsplan för att din sajt följer bland annat alla Googles Guidelines.

Det senaste vi skrivit om SEO

Varning för långsamma sidor

Är din webbplats långsam? Gör något åt det! Om du inte vet hur, ta hjälp av den nördigaste personen i din omgivning. Varför? Google testade för ett tag sedan en liten rätt diskret markering…

Läs mer

Vet du vilket innehåll du har blockerat?

Google gör det enklare att lokalisera blockerat sajtinnehåll. Vi har tidigare skrivit om hur blockeringsivern kan få påföljder. Det vill säga att man medvetet eller omedvetet stänger ute…

Läs mer

Fakta, kunskapsgrafer och Google

Google vill ranka webbplatser efter hur korrekt dess fakta är. Historia Tidigare rankade Google webbplatser utifrån vad det fanns för sökord på webbplatsen och den webbplats med ett sökord som…

Läs mer

Om NetBooster

NetBooster har jobbat med sökmotoroptimering sedan början av 1998 och enligt oss handlar sökmotoroptimering om att göra internet bättre.

Sökmotorerna utvecklas ständigt så det gäller att hänga med i svängarna för att uppnå maximal sökmotoroptimering. Om ni jobbar målmedvetet från grunden och kontinuerligt uppdaterar optimeringen, kommer ni att nå topplaceringar på sökmotorerna.

NetBooster har idag fyra ben: Sökmotoroptimering, Sökordsannonsering PPC (Google Adwords), Displayannonsering (Adexchange) och Webbanalys.

Netbooster är en Google AdWords, Google Urchin och Google Analytics certifierad partner och vi jobbar nära Google för att konstant hålla oss uppdaterade med nyheter och förändringar inom deras produktutbud.

Som en del av Europas största digitala marknadsföringsbyrå (Netbooster) kombinerar vi kreativitet och mätbarhet för att hjälpa våra kunder, både stora som små, att hitta rätt marknadsföringsstrategi på Internet.


När vi arbetar med sökmotoroptimering arbetar vi med att optimera samtliga sidor på er sajt. Varje sida optimeras för sig, utifrån det innehåll som finns på sidan. Skillnaden mellan att ha samma sökord, titel och beskrivning på samtliga sidor och göra en riktig sökmotoroptimering efter relevans är enorm.

För att på ett enkelt sätt förklara vad en sökmotoroptimering är så består hemsidor av 2 delar, text/bild som är synligt för surfaren (och sökmotorer) samt “meta” information som till största delen enbart är synligt för sökmotorer.
Varje sidas sökord/titel och beskrivning måste följa dom algoritmer som sökmotorerna (läs Google) sätter upp och imellanåt ändrar något. Denna algoritmen kallar vi för sökordsdensitet (hur stor %-sats av det totala textinnehållet omfattar sökordet), detta är en viktig del i en sökmotoroptimering.
När vi utför sökmotoroptimering på alla era sidor så ser vi till att det finns olika sökordsdensiteter av samma sökord på olika sidor. Detta gör att även om sökmotorerna ändrar sina algoritmer så kommer ni ändå att ha sidor som täcker upp den nya algoritmen. På så sätt kommer ni alltid att vara bra rankade på sökmotorerna vår sökmotoroptimering kommer att vara mycket mer bestående än om ni utför sökmotoroptimering på endast er startsida.
Vid en optimal sökmotoroptimering kan varje sida max optimeras med 2-3 sökord. Därför är det viktigt att vi har hela er site att arbeta med i vår sökmotoroptimering för att uppnå bästa resultat. Om ni har 10 sidor så är det ju dumt att komma på en bra placering med 1 ord när er potential är att ranka bra med 20-30 sökord/fraser om man utför en sökmotoroptimering utifrån relevans.

De olika stegen vid sökmotoroptimering

  • Steg 1. Spindling av er hemsida: Det första vi gör vid en sökmotoroptimering är spindling av er hemsida (exakt simulering av en sökmotorobot). Detta talar om för oss om sökmotorerna kan följa länkarna på er sida. Allt för ofta kan dom inte det utan kan endast läsa startsidan. Anledningen till det kan vara att er hemsida är uppbyggd med “frames” (ramverk), att ni har “drop-down menyer” eller att länkarna ligger med “image-maps”. Kan inte sökmotorerna följa länkarna så kan inga undersidor läggas till i sökmotorernas databaser och ni tappar i princip all möjlighet till bra placeringar. Alla problem löser vi och det ingår i vår sökmotoroptimering.
  • Steg 2. Sökordsanalys. Tänker ni rätt ? Det är mycket ofta vi stöter på företag som önskar vissa sökord som det söks väldigt lite efter. Vissa företag i mycket nischade branscher passar detta väldigt bra och många vill ha liten, kvalitativ trafik. Det finns alltid en risk med alla företag att man inte tänker som surfaren utan lever dagligen i sina facktermer. Visst skall facktermerna med men glöm inte dom surfare som inte till 100% kan facktermerna utan är lekmän som letar efter era produkter eller tjänster.Typexempel är ju att fråga hur ni hittade hit, 99% kommer till vår hemsida från sökmotorer, sökte ni efter vårt fackuttryck, sökmotoroptimering eller någon annan sökfras som t ex marknadsföring sökmotorer? Är er hemsida förberedd för sökmotoroptimering ? låt oss testa det gratis via en analys.
  • Steg 3. Själva optimeringen. Varje sidas sökord/titel och beskrivning måste följa dom algoritmer som sökmotorerna (läs Google) sätter upp och emellanåt ändrar något. Denna algoritmen kallar vi för sökordsdensitet (hur stor %-sats av det totala textinnehållet omfattar sökordet).
  • Steg 4. Strategiska länkbyten. Vi arbetar inte med några automatiseringssystem eller automatiska länkbytessiter eller linkexchange. Att ha en väl utarbetad strategi för länkutbyte är idag nästan lika viktig som själva sökmotoroptimeringen. Det är ett tidsödande arbete som garanterat lönar sig. Detta är en tilläggstjänst som ingår i vårt avtal om sökmotoroptimering.
Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*