Olika sökbeteende vid sök efter information och köp

En ny studie av De Vos & Jansen Market Research och Checkit visar att sökare som letar information och sökare som vill köpa något har olika sökbeteende.

Hela studien finns som PDF och går att läsa här (OBS! Engelska).

Sökare som är intresserade av att köpa något har mer tålamod och tittar på fler resultat än informationssökare. Detta är ju en positiv nyhet för de flesta som har en kommersiell verksamhet på nätet.

Sammanfattning av studien:

  • Konsumenter tittar på ett sökresultat i genomsnitt 1,1 sekunder
  • 98% tittar på de organiska träffarna
  • 96% tittar på de översta tre sponsrade träffarna
  • 31% tittar på de sponsrade träffarna till höger
  • Köpare tittar på fler sökresultat (10) och tar med tid på sig att titta på resultatet (11,4 sekunder) jämfört med informationssökare. De är dessutom mer benägna att fokusera på kända varumärken.
  • Informationssökare tittar på färre resultat (8) och spenderar mindre tid att titta på resultatet (9,4 sekunder). De tittar dessutom mer på innehåll än varumärken.

Mer information kan du läsa i PDF-dokumentet jag länkade till ovan.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*