MSN

MSN sökmotoranalys. Ni tror väl sökert att Microsoft borde vara ledande i sökmotorkriget. Där har ni fel. Tro det eller ej, MSN’s sökningar är en kompilering av andra sökmotorer.. Självklart är MSN ledande, dom meddelar att dom är den mest trafiktäta sökmotorn, men det finns meningsskiljaktigheter om vilken sökmotor som igentligen genererar mest trafik. Det framgår inte om MSN rapporterar trafiken från hela deras nätverk eller endast genom sin sökportal.

Oktober 2003 meddelade MSN att dom inte kommer att förnya sitt kontrakt med LookSmart,vilka försett MSN med sökresultat. Istället så utvecklade MSN sin egna sökteknologi. Komtraktet gick ut i Januari 2004.

MSN Sökmotoranalys – fakta

  • Tips. Registrera er på LookSmart
  • Katalog. MSN’s katalog är en kopia av LookSmart.
  • Sökresultat. I MSN’s sökresultat så är det andra, tredje och fjärde resultatet som hamnar under “FEATURED SITES”.Direkt under resultaten från Overture kommer en rubrik kallad “WEB DIRECTORY SITES”. Detta är DirectHit-resultat.

    Efter “Sponsored Sites” och “Web Directory Sites” länkar: dessa är betalda resultat från LookSmart mixat med resultat från Inktomi. Ni kan se om det är en betald listning genom att hålla markören över en länk och titta på statusfältet längst ner i webbläsaren. Om länken startar med: http://rdrw1.inktomi.com så är det en betald registrering från Inktomi.

  • Verktyg.
Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*