Mobil SEO – Vad innebär sökmotoroptimering för mobiltelefoner?

mobil seo

Mobila besökare till sajter ökar lavinartat. I stort sett alla företag som idag har synlighet på nätet har trafik från mobilanvändare och denna trafik ökar för varje månad som går. Enligt våra mätningar har mobiltrafiken till sajter i snitt haft en ökning med 120% under 2013.  Om trenden fortsätter är frågan: När har internet fler besökare från mobiltelefoner än från stationära datorer?

Nästa fråga är: Hur många företag har förberett sig?

I statcounter är trenden tydlig: desktoptrafiken avtar och mobiltrafiken ökar. Det senaste året har den procentuella skiftningen varit 6-7% men att det är en accelererande trend råder det nog inget tvivel om. Den exponentiella tillväxten av mobiltrafik är ett faktum och skiftningen är inom en snar framtid.

statcounter - mobil seo

Mobil SEO håller på att bli ett nytt sätt att se på sökmotoroptimering. Vi har en målgrupp med nya behov och vi har sajter med nya förutsättningar. Det finns tre huvudområden som berör mobil SEO:

  • Geografi
  • Design
  • Beteende

Dessa tänkte jag börja bryta ner i det här blogginlägget. Under dessa kategorier hittar vi idag förhållandet mellan en sajt och platsbaserade tjänster, tekniska förutsättningar och sökbeteenden som är under förändring.

Geografi och Google Places

Geografiska sök blir allt mer vanligt idag, särskilt i mobiltelefonen. Det finns ett tydligt förhållande mellan mobila sök och geografiska sök vilket även Google har sett. Det är troligtvis därför Google Places är så välanpassat för smarta telefoner.

Vi vet hur ett välanpassat Google Places-konto kan ge en betydligt ökad organisk synlighet på Google, vi vet även att Google ger Places allt mer synlighet och plats. Googlar man på något platsbaserat finner man att places-träffarna börjar efter plats tre på Google och i en smart mobil ibland direkt efter plats ett.

Googlar jag “sushi fridhemsplan” i min telefon ser vi tydligt varför Places är relevant för mobil SEO. Högt upp i träfflistan får vi välanpassad information med vägbeskrivning, telefonnummer och länk till webbplats. Helt anpassat efter en person i rörelse som snabbt vill åt relevant information, där plats och geografi är högt prioriterat.

mobil seo

Google places och (sökmotoroptimering) organiska rankingen

I nedan exempel har vi ett företag med närvaro på 170 adresser utspridda över hela Sverige. Vi konfigurerade hela (alla) deras Places-konton för varje adress. Resultat kan efter en månad snabbt ses i seolytics:

Nedan ser vi att våra 170 adresser har fått 416 organiska placesträffar varav 48 stycken på förstasidan.

mobil seomobil seo

I nedan filtrering ser vi ett urval av placesträffar med bra sökvolymer på förstasidan.

mobil seo

Tar vi oss en titt i places-kontot (30 dagar tillbaka) ser vi att det gett en tydlig effekt på både exponering och klick. Nedan är ett urval som speglar helheten hyfsat. 4 utav 170 adresser vem som helst kan göra mattematiken.

mobil seo

 

Utöver platstjänster bör man alltid se över hur man kan anpassa sin sajt till geografiska sök. Om ni till exempel erbjuder en tjänst som går att koppla till en geografisk plats är en särskild landningssida för detta relevant.

Design

Användarupplevelsen är A och O för en mobilanvändare. Hur en sajts innehåll presenteras i en mobiltelefon är en stor del för användarupplevelsen. Tillgänglig kontaktinformation med ett klickbart telefonnummer kan hjälpa många besökare att hitta rätt.

Bakom design finns teknologi. Det går grovt att byta ner alternativen till tre olika lösningar,  Google själva rekommenderar alla tre men verkar helt klart föredra den responsiva lösningen.

  • Responsive Design - Responsive Design innebär att en sajts utseende  förhåller sig till en användares skärmstorlek. Man visar upp samma information men man skalar bort vissa delar och anpassar utseendet för skärmstorlek.
  • Separat mobildomän – En separat mobildomän innebär att man når en helt separat domän när man surfar via en mobil.
  • Dynamisk server – Dynamisk server är ett  alternativ som innebär att man kan dynamiskt styra innehåll på en sajt. Man kan exempelvis visa upp olika innehåll på  samma URL beroende på om man kommer från en mobiltelefon eller en stationär dator.

Hur man bör tänka kring dessa lösningar beror på verksamheten och som alltid finns både bra och dåliga exempel. Men för de flesta sajter är en responsiv lösning troligtvis den bästa lösningen. Men man får inte glömma att det finns lika många dåligt responsiva lösningar som bra.

Som nyhetsajt skulle jag överväga en dynamisk server-lösning som kan från samma URL presentera en text anpassad för en mobiltelefon och en text anpassad för en stationär dator. CNN är ett exempel på en sajt som jag misstänker använder denna lösning.

Det första steget är att få en sajt att fungera på besökarens villkor men vill man verkligen vinna en besökare bör man fundera över vilken information en mobilbesökare vill ha respektive besökare från en surfplatta eller stationär dator.

Ur ett SEO-perspektiv skulle jag liksom Google förespråka den responsiva lösningen och ställa mig frågande mot en separat mobildomän där en anledning är den ganska frekventa förekomsten av duplicerat innehåll. Även om man använder canonicals helt korrekt understryker Google att detta är en sämre lösning om man inte kan motverka duplicerat innehåll på annat vis. En annan nackdel är att vi behöver peka om besökarna för att de ska hamna rätt vilket  bland annat påverkar laddningstider vilket är något vi inte vill göra med mobila besökare. Googles spindlar får mer att göra med multipla domäner. Allt detta slipper vi i en responsiv lösning.

Beteende

Mobila användare har ett beteende som ser annorlunda ut från det vi är vana vid från stationära datorer. En mobil användare är ofta i rörelse och skriver kortare fraser (enligt Google i snitt 15 tecken) och vill åt snabb och kortfattad information. Om en sajt inte laddar efter ordning eller om informationen är svåråtkomlig från en mobiltelefon tappar man snabbt besökaren. Och just den besökaren är många gånger en kund eftersom personen kan vara påväg till den fysiska platsen. Jag tror därmed att vi även bör sätta ett högre värde på mobila besökare.

Vi vet att en mobil besökare sällan går djupare in på en sajt än 2-3 nivåer. Det är därmed viktigt att presentera information tidigt i sajtstrukturen eller ha tydliga genvägar. I Google analytics ser vi enkelt hur många sidor en mobil besökare besöker i förhållande till en desktop och en tablet. Det beteendet måste tas till vara på i designen och hur sajten förhåller sig till de olika skärmstorlekarna.

Vi vet att iPad-besökare stannar i snitt 1 sekund längre än iphone-besökare på en sajt. Detta säger säkerligen något om att en ipad-besökare många gånger ligger i soffan till skillnad från en iphone-besökare som springer på stan. Hur och vilken information som presenteras i förhållande till dessa två målgruppers beteende kan vara avgörande för att besökaren ska bli en kund. En iPad-besökare vill ha underhållning och en iPhone-besökare är stressad och här ska vi nog ta oss en ordentligt funderar för hur vi presenterar innehållet.

Svaret på frågan: Vad sökmotoroptimering innebär för mobiltelefoner var nog felformulerad när jag skrev den. Jag skulle fråga mig vad innebär mobiltelefoner för seo-branschen?

Author: Joakim Trolle

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.
About joakimtrolle

Joakim Trolle jobbar som SEO-manager på NetBooster. Wordpress och Google Analytics står honom varmt om hjärtat.