Microsoft adCenter Analytics – del 2

Nu äntligen har jag haft möjlighet att skriva del 2 av denna utvärdering. Dröjsmålet har dels berott på svårigheter att logga in i Analytics-systemet men sedan får jag vara ärlig och säga att jag haft väldigt mycket att göra också.

Det är lite kul med adCenter Analytics att det i detta skede vid nästan varje inloggning så har skett någon typ förändring i utseendet. Eller att någon ytterligare funktion lagts till. Skönt är att navigeringsmenyn nu fungerar.

Här har vi en skärmdump på första vyn man får på statistiken:

MS adCenter Analytics - Main report view

Här kan man någorlunda enkelt definiera för vilken period rapporten skall gälla och dessutom kan man segmentera i olika grupper. På denna sajt har ungefär 60 % av besökarna inte Live Messenger eller liknande aktiverat och då kan MS inte få fram den informationen. Men för 40 % av våra besökare kan vi se detta. Enligt vår data är våra besökare mestadels kvinnliga studenter i åldern 25 till 34 vilket säkerligen kan stämma in väldigt väl på sajten jag använder för denna utvärdering.

Annars är de flesta rapporter som går att få fram väldigt lika de som finns i konkurrerande verktyg som Google Analytics. Det finns en till rapport jag tycker är väldigt intressant och det är Outbound Referrals. Här kan man se vilka externa länkar våra besökare klickar på. Tyvärr hittar jag ingen information om vilka sidor det var vi tappade besökarna på.

Summering: Överlag tycker jag att MS adCenter Analytics har ganska långt kvar innan de på riktigt kan konkurrera med Google Analytics och de andra verktygen. Men av det jag hittills sett så finns där allt potential. Typiskt så slutade tyvärr menyerna fungera mitt i utvärderingen (igen!). Än så länge kan det vara värt att lägga till MS adCenter Analytics bara för att kunna få fram de demografiska rapporterna.

Ett möjligt framtidsscenario är ju att även mindre sajtägare Live skulle kunna se information om deras nuvarande besökare inkl. demografin. En lite läskig tanke kanske, men som sajtägare kan det vara väldigt behändigt att på besökarnivå direkt kunna se besökarens ålder, kön eller yrke.
Framtiden får helt enkelt utvisa detta.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*