Metromarknad får indexera blockets annonser

Marknadsdomstolen ger Metromarknad rätt att fortsätta att marknadsföra sin annonstjänst genom att söka av Blocket annonser. Eftersom Metromarknads användare vid sökning efter en annons länkas vidare till Blocket, och dessutom upplyses att vidarelänkning sker, så anser inte Marknadsdomstolen att det strider mot marknadsföringslagen.

För oss som arbetar med sökoptimering är detta ett förfärligt beslut. Detta kallas i facktermer för “scraping”. Det innebär i praktiken att en av dessa siter kommer att fastna i Googles “duplicate content” filter och därmed inte finnas med vid sökningar på Google.

Viktiga länkar:
Allmänt om sökmotoroptimering.
Patentet TrustRank.
Duplicate content.
Vad är duplicate content
Sökordsoptimering och filtrering.
Sökordsoptimering och filtreringar.
Regler för DMOZ
Små tips om sökmotormarknadsföring.
Vad är robots.txt.
Små tips om sökmotormarknadsföring.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] Duplicate Content (duplicerat innehåll, t ex metro/blocket) Sandbox – Kommersiellt sökords filter, drabbar “money keywords” Överoptimering – För mycket av det goda Reciprocal linking – för många länkbyten Köpta länkar – framförallt där länkar ligger i sidfot Site Wide Links – om det ser likadant ut på alla sidor Hidden text – dold text eller länkar på sidan Keyword Stuffing – mängder av sökord i texten, bildtexter (alt) Aggresivt tillkommande av länkar Alla länktexter likadana – inte naturligt Alla titlar likadana – hemsidan hamnar i “supplemental results“, likvärdiga sidor […]

Speak Your Mind

*