Meta

Det finns fyra viktiga meta-taggar som måste utnyttjas på korrekt sätt om man skall lyckas med att marknadsföra sin sajt på sökmotorer.

En hemsida består av två olika informationsområden.

  • En publik – det som ni ser när ni surfar.
  • En dold – det som endast sökmotorerna ser.

Den dolda informationen ryms inom <head> och </head> och kallas för meta-information.

Meta-informationen ger sökmotorerna kunskap om sidans innehåll. Därför är det av största vikt att denna information blir olika på alla sidor och inte är lika på startsida och undersidor. Detta på grund av att meta informationen måste vara relevant med textinnehållet på sidan. Detta ar en liten del av arbetet när vi utför sökmotoroptimering åt företag.
Det finns tre meta värden som varje sida måste ha och ett antal som är mindre viktiga eller helt förkastliga idag. Dom delar som måste finnas med är titel, beskrivning och indexeringsinformation för sökmotorn, om sökmotorn skall stanna vid denna sida eller fortsätta och indexera alla sidor den hittar, detta är att föredra. Det som kan anges är index (sökmotorn lägger till innehållet i sin databas), noindex (sökmotorerna lägger INTE till informationen i sin databas), follow (sökmotorna föler länkarna) och nofollow (inga länkar följs). Detta kan kombineras, index, nofollow eller noindex, follow mm. Lite beroende på hur ni vill att sökmotorn skall agera.
För delar av er site som inte är tillåtna, vissa kataloger t ex så rekommenderar vi att ni använder en robot.txt-fil istället.
Det som bör finnas med är dessutom sökord. Men egentligen inte för sökmotorns skull eftersom det inte ges något direkt värde idag. Ett sökords värde för sökmotorn är 0,05 poäng gentemot titeln som ger 10 poäng. Jag vill ändå att den skall vara med, mest på grund av att man via sökorden skapar prioriteringen för varje sidas titel.
Vilken titel, beskrivning och sökord skall användas? Det finns inga genvägar, det som gäller är relevans vid sökmotoroptimering.
Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*