Sökmotoroptimering och länkar.

Vi får väldigt mycket förfrågningar från våra kunder angående våra länkstrategier. Detta även då Google idag ändrat sina regler för länkar.

Jag ska här försöka att förklara vad det är vi gör och varför just våra länkstrategier är unika i branschen. Många frågor handlar om var era länkar finns, hur många ni har och om det på något sätt är farligt att ha dem där eller om de bryter mot de riktlinjer som Google satt upp.

 

Grunder:
Vi har en stor mängd partners som mot ersättning visar annonser till våra kunder. Märk väl att detta är annonser, inte endast länkar. Dessa partnersajter är konfigurerade gentemot en viss kategori om det är applicerbart. Alltså om en partnersajt handlar om resor kommer endast våra kunder inom resor att visas på den sajten. Allt handlar om naturlighet och relevans, helt enligt reglerna för Google.

Ni har ju i samråd med oss valt ut ett antal sökord som ni vill ska komma högt upp i sökresultatslistan. Dessa sökord är grunden för vårt annonsskapande eftersom varje sökord får olika beskrivningar (antalet varianter varierar beroende på vilket länkpaket ni köpt). Alla annonser som visas har länk i sig till just den sidan som sökordet har högst relevans för.

Annonserna varierar på så sätt med olika beskrivningar till varje sökord. Dessutom visas på vissa partnersajtenen bild som är en ”thumbnail” (liten bild som är en snapshot av sidan). Denna bild har naturligtvis en bildkommentar (alt-tagg) för att öka värdet för sökordet.

Allt detta gör vi för att skapa naturlighet och få variation i mängder. Vårt jobb är ju att se till att de länkar ni får från vårt nätverk ger er sajt så stort värde som möjligt.

Vi bygger ut nätverket långsamt, detta för att det inte ska komma för många länkar till er sajt för snabbt, för att plötsligt sluta. Länktillväxten är konstant och ju längre ni har varit kunder hos oss desto fler länkar får ni. Sökmotorer som Google ger inte länken något värde omedelbart. När Google hittat länken ”datumstämplar” de den. Först efter några månader börjar den att ge stort värde. Det är då av största vikt att länken finns kvar på just den enskilda sidan där de hittat den och att den där är oförändrad.

Vi måste skapa en naturlig länktillväxt där det ser ut som om det är partnersajten som själv lagt ut rekommendationen för sina besökare att de tycker att er sajt är värd att besöka.

 

Var finns era länkar?

Vi kan dessvärre inte visa er vart era länkar finns, ni får helt enkelt lita på att vi gör vårt arbete (placeringarna är ju det som räknas). Om nu våra konkurrenter skulle få reda på hela vårt nätverk finns risk för plagiat och det vill inte vi vara med om som ni säkert förstår. Annonserna till era sidor är inte SiteWide (att samma annonser finns på samtliga sidor på en partnersite. Om en partnersite har 50 sidor finns er annons kanske på sidan 1, 6, 32 och 39 med olika annonser för olika sökord med text och länk till den mest relevanta sidan hos er för sökordet.

 

Hur många länkar har ni:

Det varierar beroende på vilket ”tema” ni tillhör och vilket länkpaket ni köpt. Vårt jobb är att ge er sajt tillräckligt med länkar för att ni och vi ska få valuta för pengarna. Om ni har köpt SEO-Black Links eller SEO-White links skiljer inte bara antalet sig utan även på vilka sidor hos våra partners som annonserna visas. En Black eller Diamondkund har fler annonser på startsidor än vad en White kund har. Vi har dessutom partners som enbart visar våra Black och Diamondkunder.

 

PageRank eller ”tema”?

Vad är det som är viktigast om man ser på en länks värde? Vi har under flera års tid nu försökt få marknaden att förstå att PageRank inte är relevant i SERP (Search Engine Result Pages, sökresultaten). Det är vad som står i texten på den enskilda sidan som är avgörande om den är relevant eller inte. Om en annons på en partnersajt som handlar om bilar har en annons till en hemsida inom resor är den mycket mindre värd än om en partnersajt inom bilar har annonser till till exempel Volvia. Man får dock inte glömma att den ändå är värd lite.

 

Är länkar farligt?

Nej, en sökmotor skulle aldrig bestraffa er hemsida för att ni har annonser/länkar på andra hemsidor. Hur skulle det vara möjligt? I så fall skulle vi kunna ge en konkurrent en massa länkar och på så sätt stänga av dem från sökmotorerna. Google har varit väldigt tydliga med det, på deras riktlinjer kunde man läsa ”There is nothing you can do to hurt your competitor”. Då finns det heller inget sätt att ni kan bestraffas för åtgärder ni inte kan styra över. I dag har Google en aning annorlunda regler men tror ni att denna grundförutsättning ändrats?. Det gör inte jag. Det enda som kan hända är att länkar blir värdelösa, men de skulle som sagt aldrig kunna skada er.

 

Köpta länkar:

Google har ju under senaste tiden gått ut och sagt att man inte skall köpa länkar till sin sajt. Varför? Eftersom Google idag inser att de har ett problem med sin algoritm där marknaden har förstått värdet av länkar finns det ju många som vill tjäna pengar på att sälja länkar – pengar Google inte får ta del av. Detta har föranlett att Google gått ut med riktlinjer till webmasters som säger att de skall sätta en speciell ”tagg” på sina sålda länkar, denna kallas för ”nofollow”. Om denna ”tagg” finns kommer Google att ignorera värdet på länken (inte följa den och värdera). Naturligtvis ignorerar de flesta detta eftersom som då inte kan tjäna pengar på sin hemsida.

Vad Google i så fall kan (obs: kan) göra är att dra ner sajten som säljer länkar till en PageRank som är obefintlig, utan att för den skull ge sajten sämre möjlighet att få bra placeringar, utan endast stoppa deras möjlighet till att sälja länkar. Värdet kommer ju ändå att bestå om ni förstått att PageRanken är oväsentlig om man ser på värdet av länken. Men, PageRank är det som priset på länkarna baseras på. Om nu Google sänker PageRanken sänker de samtidigt sitens prissättning och kanske på så sätt kan få dem att sluta sälja länkar.

Länkar är själva grundfundamentet i Googles funktionalitet. Om alla slutade att länka skulle Google inte finna nya sajter och på så sätt skulle Google sluta att fungera.

Google säger samtidigt ”All ads are not evil”. Så länge en annons på en sajt är relevant är den inte av ondo, som de skriver. Med andra ord gäller det för oss att se till att de annonser till er sajt vi skapar ligger inom samma ämnesområde som er sajt. På så sätt kan inte Google ta bort värdet på länken.

Som ni förstår är det ett delikat problem för Google då de både älskar och hatar länkar. Vår teori är att de kommer att stänga av värdet för vissa typer av sajter – kataloger och vissa bloggar. Det skulle vara enkelt har vi sagt i över 1 års tid och katalogavstängning har redan börjat. Detta påverkar inte oss eller er alls eftersom vi inte fokuserat våra länkstrategier på kataloger. Våra länkar finns på vanliga hemsidor och ett fåtal vanliga bloggar.

För att detta ytterligare ska förvilla skulle vi vilja be er läsa en liten text på Microsofts sökmotoroptimeringstjänst ”Microsoft ISV SEO Service” (ja, den finns) på https://partner.microsoft.com/global/program/competencies/isvsolutions/40046116 Läs på databladet och notera ”Build an effective link strategy, growing your popularity, traffic, and organic rankings.”.

 

 

Källor:

(“Reputable sites that sell links won’t have their search engine rankings or PageRank penalized–a search for [daily cal] would still return dailycal.org. However, link-selling sites can lose their ability to give reputation (e.g. PageRank and anchortext).” http://www.mattcutts.com/blog/text-links-and-pagerank/ Matt Cutts är talesman för Google

“Inte alla betalda länkar strider mot våra riktlinjer. Det går bra att ha betalda länkar om de anges som sådana, och om de är relevanta för användarna och tillför värde.” http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py answer=66376&query=k%C3%B6pta+l%C3%A4nkar&topic=&type=

“Webbansvariga kan i allmänhet förbättra sina webbplatsers rankning genom att öka antalet webbplatser av hög kvalitet som är länkade till deras sidor.” (lite motsägelsefullt) http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=34432&ctx=sibling

“Det är inte bara antalet länkar som pekar mot din webbplats som spelar roll, utan även länkarnas kvalitet och relevans.”http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66356

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*