Textlänkar och bildlänkars betydelse vid sökmotorsmarknadsföring

Interna länkar. En länk är väl en länk, eller ? För er som inte känner till det så är en länk “en text eller bild som transporterar er till en annan sida”, internt på sajten eller till en extern sida hos någon annan. Vad är det då för någon skillnad på textlänkar och bildlänkar ur sökmotoroptimeringssynpunkt?

Bildlänkar/knappar. När man använder en bild som länk måste man förstå att sökmotorn känner av både bildens namn, “alt” text (det som står vid markören när ni håller den över länken) och sidans namn som bilden länkar till.
Jag gick in lite på sidans namn i en tidigare artikel om sökmotorsmarknadsföring som handlade om sajtens innehåll. Det kan inte påpekas för mycket att namnet på sidan är mycket viktigt, det måste stämma överens med just den sidans innehåll. När man använder sig av bildlänkar är det vanligt att man använder en massa finesser, byta bild när man för markören över, kanske en “drop down/kaskad” meny som öppnar sig eller en sk “image map”.
Generellt kan man säga att om man använder bildlänkar med bildbyte så har sökmotorerna inga problem att följa länkarna men blandar man in “drop down/kaskad” menyer eller “image maps” så är man ute på halt vatten och har små möjligheter att lyckas med en sökmotoroptimering. Sökmotorerna kan inte följa sådana länkar och därmed blir era undersidor inte registrerade av sökmotorerna. Er sökmotorsmarknadsföring kommer i så fall inte att lyckas. Då måste ni göra en SiteMap som ger sökmotorerna möjligheter att hitta era undersidor.
Låt oss säga att vi har en undersida som handlar om sökmotoroptimering eller sökmotorsmarknadsföring. Det spelar ju ingen roll vad som står i själva knappen, det kan en sökmotor aldrig läsa men eftersom vi vill ha besökare till den sidan så är det ju av stor vikt. Jag skulle döpa denna knappen till sokmotoroptimering eller sokmotorsmarknadsforing (.gif eller .jpg). Anledningen är att sökmotorn nu fick sin första inblick i att sidan handlar om sökmotoroptimering eller sökmotorsmarknadsföring. För att öka på värdet på min bildlänk så ger jag det en “alt” text som är sökmotoroptimering (eller sökmotorsmarknadsföring). Att bilden länkar till en sida som heter sokmotoroptimering eller sökmotorsmarknadsföring (.html eller annat) förstår ni säkert.
Det enda jag nu behöver göra är att optimera min sida om sökmotoroptimering (eller sökmotorsmarknadsföring).
Om man använder sig av bildlänkar så rekommenderar jag att ni använder en “SiteMap” (sajtkarta) vilket är en översikt över hela sajtens sidor. Denna sida består endast av textlänkar, se nedan.
Textlänkar. För en optimal sökmotoroptimering så går det inte att komma ifrån att textlänkar är oslagbart bäst att använda för att transportera besökaren till en sida. Sökmotorerna värderar en textlänk högst av allt. Det är samma princip med en textlänk som med en bildlänk, det är själva texten och sidans namn som är det viktiga.
Externa länkar. Om ni ger sökmotorn möjlighet att från er egna sida hitta andra hemsidor som handlar om likvärdiga saker så stiger värdet på er hemsida. Detta för att ni förser sökmotorn/besökaren med mer information om just detta ämnet. Om dom ni har länkat till också länkar till er sida, sk korslänkning så har ni båda vunnit ännu mer.
Flash. Det måste påpekas att länkar gjorda med Macromadia FLASH är fullständigt förkastliga om man vill lyckas på sökmotorerna. Använder ni det så skapa en “SiteMap” annars kommer ingen av era sidor att finnas med i sökmotorernas databaser.
Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*