Kvalitet och förtroende – vad ger din sajt för signaler?

Nikke skriver i sitt index om kvalitet och förtroende. Detta tycker jag är bra eftersom jag tjatat om detta under snart ett år. Det som är intressant är att Google nu verkar göra slag i saken vid denna senaste uppdatering.

Här kommer några små utdrag från Nikke som jag finner extra intressanta och värda att understryka:
Man har öppet pratat om begreppen “trust” och “signs of quality”. Samtidigt har det nyligen framgått att Google har ökat antalet variabler som används vid sammanställningen av sökresultaten. Förut sade man att de tog hänsyn till 100 olika variabler. Idag går Google själva ut med att de tar hänsyn till fler än 200 “signaler”.
När Eric Schmidt talar om signaler så pratar han absolut inte bara om saker som title-taggar, code-till-text-ratio och urlars utseende. Den typen av variabler räcker helt enkelt inte till. Det har naturligtvis spekulerats vilt om vilka dessa 200 signaler kan vara. Jag tror att trovärdighet, förtroende och länknätverk är några av de viktigaste punkterna. Med länknätverk menar jag inte antalet inkommande länkar, utan sammansättningen på nätverket som levererar länkar till sidan. Jag tror också att trovärdighet (trust) och kvalitet (signals of quality) har blivit allt viktigare signaler i Googles bakomliggande algoritm. Både för sidan som vi vill få att ranka och för sidorna som länkar till den. PageRank utgör förstås fortfarande en del av algoritmen, men TrustRank är viktigare. Med TrustRank avser jag vilket förtroende de länkande sidorna har satt i relation till den länkade sidan.

 

 

Nikke säger sig ägna helgen åt att studera detta vidare, ser fram emot slutsaten han drar.
Källa: Nikkes index

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*