Hur gör vi för att komma med igen på sökmotorerna?

Råkar det nu vara så att ni anlitat något oseriöst företag som registrerat er sajt med automatiseringsprogram så kan det vara så att ni ligger lite illa till ! För er som råkat ut för detta, läs vidare nedan.
Google och andra sökmotorer spärrar alla som försöker få högre placeringar via “spam” teknik. Bör marknadsförare vara rädda för detta hot? Hur skulle detta kunna påverka min sökmotormarknadsföring ? Du bör ta det på allvar. Vad kan göras om skadan redan är skedd och ni har bestraffats med detta?.
En sak i taget. Starta med att se över anledningen till att din sida/or har blivit utesluta ur indexet. T ex, Google och dom flesta andra, publicerar en sida med vissa kriterier, er sida kanske inte blir indexerad. Ta en titt på varje sökmotor för att se om ni inte uppfyller dom krav som dom ställer.
Spammingstaktik.

Nedan följer några saker som absolut inte får göras:

 

Cloaking

När en sida blir registrerad på sökmotorerna som inte är företagets rätta hem-sida utan en som är skapad enbart i syfte av att komma högt upp i sökningar. Dessa sidor innehåller normalt sett endast sökmotorgodis, fullständigt irrele-vant för besökaren. Endast för att få med ytterligare sidor och därmed mer trafik.

Omdirigering (meta refresh)

En omdirigering (meta refresh) gör så att besökaren automatiskt vidarebefordras till en annan sida. Där kommer besökaren till sidor som är irrelevanta för deras sökning. Sökmotorerna är mycket restriktiva mot sidor som innehåller en snabb omdirigering (t ex 0 sekunder). Sidor som innehåller Java script för att uppnå omdirigering är också farliga att använda vid sökmotormarknadsföring. Använd en “server-side redirection” om en legitim omdirigering är nödvändig.

Domän-spamming

Identiska sajter som hittas under olika domännamn för att öka trafiken, också känt som “mirror sites”.

Osynlig text

Användare som försöker att gömma nyckelord i samma färg som bakgrunden (vit text på vit botten). Eller ett ännu billigare knep att ha ett lager (layer) med synlighet noll (invisible) eller en X/Y koordinat som gör att den inte syns – allt detta är bannlyst vid seriös sökmotormarknadsföring.

Missledande Titel/Beskrivning/Taggar

Ej relevanta nyckelord i titel och “meta” information. Kom ihåg att vi endast utför “relevansoptimering”.

Missledande länkar

Göra sidor/länkar med den enda anledningen att fuska med sökmotorer.

Överregistrering

Använda massa olika gratis tjänster för att registrera sin sajt med. Detta leder garanterat till spamming eftersom dom flesta använder sig av samma sökmotorer, gör det kontrollerat eller kontakta oss.

Om ni åker dit

Om ni medvetet (eller omedvetet) spammar sökmotorerna med någon av ovanstående tekniker och åker dit. Borttagningen av era länkar kommer att bli smärtsam ur trafiksynpunkt. Spamming är inte värt dom temporära vinsterna. Sökmotormarknadsföring är en långtidsverkande marknadsföringsinvestering, så äventyra inte din placering med någon form av spamming på sökmotorerna. Dom har många sätt att upptäcka detta med sina filter. Många användare är dessutom flitiga på att rapportera in fuskare. (vi till exempel 🙂 och det är faktiskt vår skyldighet. Så även om du kommer igenom filtrerna några gånger så riskerar du anmälning. Framför allt av dina konkurrenter.

Komma tillbaka på Google. Om din sajt blivit borttagen ur Googles databas, det första du måste göra är att rensa upp er sida/sidor och göra en omregistrerings anmälan till help@google.com. Google kommer troligtvis inte att ge några som helst garantier om eller när dom kommer att indexera er sajt igen. Om allt är i sin ordning så borde er sajt kunna finnas med i databasen efter en månad, vid deras nästa uppdatering. Man kan också kontakta dom per telefon och dyrt och heligt medge att man gjort ett grovt misstag samt att det aldrig kommer att upprepas.

Innan ni registrerar er sajt

Se till att ni inte har några tekniska problem på er sajts server. Hittas ni inte så tas ni automatiskt bort. Använder ni er av Ramar (frames) eller enbart flash så kommer ni att ha stora problem att komma på bra placeringar, men det finns lösningar på det med. Kontakta oss så kan vi hjälpa er.
Generellt kan sägas att det bästa är att registrera sin startsida. Men har man andra relevanta sidor så kan man registrera dom med. Men var försiktig, registrera endast en gång och kontrollera efter en månad om ni kom med. Registrera inte igen, Google gör en ny indexering så småningom. Var er placering dålig så ändra informationen, registrera inte igen, vänta ett tag och kontrollera igen, osv, osv. Vissa sökmotorer ser det som spamming om ni registrerar er mer än en gång. Läs noggrant igenom reglerna eller låt oss sköta er sökmotormarknadsföring, vi har kontroll.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*