Keynotes med Matt Cutts

Inför fullsatt hus så gav Matt Cutts sin Keynote conversation tillsammans med Chris Sherman från Searchwise. Alla hade tagit sig upp tidigt men jag och Daniel lyckades knipa platser på första raden.

För er som inte vet det så är Matt Cutts chef över Googles Spamteam. Det är han som har yttersta ansvaret för att försöka hålla spammet borta från Googles sökresultat och att Google presenterar relevanta sidor.

Han började sin föreläsning med att tala om hur han kom till Google 2000 och hur han började med att utveckla Googles enorma Webspamfilter.

På ett underhållande sätt berättade han om hur de på sistone jobbat mycket mot nya Kinesiska spammare och tog upp endel roliga exempel på folk som skrivit om “odetekterbart spam”.

Han berättade också om hur han ofta får automatiserade mail i stil med “Dear Enquiery,Jag ser att du inte rankar så bra på Google, skulle du vara intresserad av att köpa länkar. Vi har 30 olika domäner med olika class c ip-adresser”. Han brukar svara på sådana mail och 2/3 skriver ofta tillbaka och berättar om vilka domäner dom använder som länkfarmar. Ganska lustigt med tanke på Matts position och i vilket klister dessa mindre intelligenta spammare hamnar i 🙂

Vidare så talade Matt om Googles framtid. Han talade om satsningarna på mer personliga och geografiskt anpassade sökresultat. Om 5 år tror Matt att Google kommer att vara mer personligt anpassat och ge ännu bättre sökresultat för den enskilda individen. Att optimera handlar då kanske inte längre om att ligga på förstaplatsen på alla olika datacenter men att ligga på förstaplatsen på de stälklen och för de på för de målgrupper som är mest relevanta för din verksamhet.

En kommentar på Googles nya verktyg i Webmaster Central som visar backlinks var att målet är att Google skall kunna visa 100% av alla inlänkar till din site.

Sammanfattningsvis så var det en bra och intressant föreläsning och vi fick lite insiderinformation från Vanessa Fox om att Webmastercentral nu släppts ifrån Beta-stadiet.

Han förnekade alla konspirationsteorier som cirkulerar om honom. Bland annat har det ju sagts att Google samarbetar med CIA för att kunna övervaka folket.

Han beskrev Googles motto istället som att:

“Att försöka samla all världens information och göra den tillgänglig”

Inget dåligt mål men klart är iallafall att det kommer bli intressant nu när Microsoft går in hårt i sökmotorbranchen med 6 miljarder dollar. 

tobiandmatt.JPG

Tobias från SEO i förhandling om att köpa länkar från Matt Cutts Blogg 🙂

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*