Hummingbird – Googles nya algoritm för sök

Hummingbird

Google fyller 15 år den här veckan och firar officiellt sin födelsedag idag den 27:e september. I samband med detta så bjöd igår Googles grundare Larry Page och Sergey Brin in media till garaget i Menlo Park, CA där allting började.

Google presenterade en hel del nyheter där den största av dem var att de uppdaterat sin algoritm för sökresultet, en algoritmuppdatering som fått namnet Hummingbird. Enligt Google själva är namnet valt för att kollibrin är känd för att vara “snabb och precis”.

Search Engine Land fick möjligheten att ställa frågor till två av Googles högsta chefer, Amit Singhal och Ben Gomes efter eventet och lyckades få ett par saker bekräftat.

Betyder detta att algoritmen för PageRank inte används längre?

Den senaste gången Google uppdaterade de officiella siffrorna för PageRank var den 4:e februari 2013 och eftersom det har gått så länge sedan senaste uppdateringen så har det ju hänt en del på Internet sedan dess. Frågan är ju då om Google nu har gått ifrån PageRank i och med den nya Hummingbird, men så är inte fallet.

PageRank är enligt Google själva fortfarande en del av nya Hummingbird där det är en av de över 200 viktigaste delarna i den nya algoritmen.

12 år sedan senaste stora förändringen

Google fick frågan av journalisterna på plats i Menlo Park om när de senaste hade gjort en så pass stor förändring av sin sökalgoritm och hade enligt uppgifter på plats rätt svårt att komma på det själva. Amit Singhal, Google högsta chef för sök, sa att det kan vara så pass länge sedan som 2001. Året då Amit själv började på Google.

Även om Google Caffeine var en stor förändring när den kom 2010 så var det mest en uppdatering ämnad att hjälpa Google att indexera Internet på ett bättre sätt genom att förbättra informationsinsamlingen.

Spindelnät

Foto: Khang Cat (CC BY 3.0)
 

Vad är nytt med Google Hummingbird då?

Tanken med Hummingbird är att leverera ett bättre sökresultat där frågeställningen är mer av en längre fråga. Google själva tog som exempel upp att en traditionell sökmotor mer fokuserar på att leta efter en relevant sida som innehåller sökorden i exempelvis “Vart är närmsta stället jag kan köpa iPhone 5s närmast mitt hem?” dvs “köpa” och “iPhone 5s”.

Med Hummingbird ligger fokus mer på frågeställningens innebörd och tar mer hänsyn till varje ord i frågan. Den nya algoritmen ska på ett bättre sätt förstå att ta hänsyn till exempelvis “mitt hem” om du någonstans i Googles plattformar har informerat dem om din adress.

Även termen “stället” ska den försöka förstå och tolka som att du är ute efter en fysisk butik och inte intresserad av att köpa produkten på nätet.

Den övergripande tanken är alltså att leverera en sida som kan leverera svaret på hela frågan och som inte bara innehåller en sida som på bästa sätt matchar ett par ord.

När börjar Hummingbird påverka sökresultatet?

Google gick officiellt ut med informationen igår, men säger själva att de började rulla ut förändringen för en månad sedan. Enligt Google ska den nya algoritmen påverka mer än 90% av alla sökningar och chansen är att om du haft en sida som påverkas av den nya algoritmen borde det snart vara synligt, om det inte är så att det redan rullat i Sverige vilket inte går att bekräfta.

Vi har inte noterat några stora förändringar på de sajter vi hanterar och jag har inte heller noterat att folk ska ha pratat nämnvärt mycket om väldigt stora skillnader i främst det svenska sökresultatet senaste tiden heller. När Google släppte uppdateringarna Panda och Penguin hände det ju väldigt mycket på kort tid.

Har din sajt (eller sajter) påverkats mycket upp eller ner senaste tiden?

Foto bilden högst upp: Charles Martin (CC BY 3.0)

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*