Har du en mobilvänlig webbplats, grattis!

Google hjärta mobil

Även vi mobilsurfare har fått en tidig julklapp utav Google. Igår började Google rulla ut en ny märkning i träfflistan för mobilsurfare. I sökträffarna står det nu om en sida är mobilvänlig eller inte om du surfar med en mobil.

Ett exempel på hur en träff med mobilvänlig märkning ser ut.

Notera ”Mobile-friendly” precis innan beskrivningen av sidan

Varför ska jag som mobilsurfare klicka på just dessa träffar?

Svaret är att Google kontrollerat ett antal parametrar som gör att du kommer att ha en mycket trevligare upplevelse utav sidorna med märkningen. En av de saker som jag själv finner irriterande när jag enhandssurfar på bussen, ni vet – mobilen i ena handen och andra handen håller man sig så man inte far som en vante när bussen tvärnitar, är när jag kommer in på en webbplats där jag måste zooma. Att zooma på en mobil går alldeles utmärkt men det kräver två händer för att inte riskera att tappa mobilen med allt vad det kan innebära.

Det finns även andra parametrar som Google tittar på och är du en webbplatsägare måste du uppfylla följande punkter:

  • Undvik att använda mjukvara och teknik som vanligtvis inte finns på mobilen, vanligast är Flash. Detta är också något som alla annonsörer behöver tänka på. Flashbanners som ni köper bannerutrymme för på tidningar osv. fungerar dåligt i den mobila miljön.
  • Att texten är läsbar utan att användaren behöver zooma.
  • Att innehållet är anpassat för skärmens bredd, användaren ska inte behöva scrolla i sidled.
  • Att länkarna är stora nog och med tillräckliga mellanrum för att vara lätta att klicka på.

Google är dock inte ute efter att hänga ut webbplatser som inte är mobilvänliga utan istället belysa problemet och erbjuda hjälp. Det hela börjar med ett enkelt verktyg för att kontrollera om en sida är mobilanpassad, observera att detta verktyg tittar på en sida i taget, har webbplatsen flera olika mallar för olika sidor måste varje mall testas. Klicka här för att komma till Googles verktyg.

Efter att man testat sin webbplats får man antingen ett Awesome! (som jag faktiskt fick på åtminstone några av mina webbplatser) eller ett Not mobile-friendly. Oavsett vilket svar man får har Google lagt upp flertalet länkar till mer matnyttig information om mobilanpassning och de andra olika verktyg som Google erbjuder.

Något jag verkligen uppskatade var att om jag fick en Not mobile-friendly fick jag möjlighet att få specifik information för just mig. I de fall Google kunde identifiera CMS får jag direkt valet ”Så här går du till väga för att mobilanpassa (i mitt fall WordPress)” i övriga fall får jag upp valen ”Jag har använt ett CMS”, ”Någon har byggt sidan åt mig” eller ”Jag har byggt sidan själv”. Varje val tar mig till en informationssektion avsedd för mig. Dock endast på engelska.

Jag rekommenderar starkt att testa verktyget på din egen webbplats redan nu för att få en lägesrapport. Framtiden pekar väldigt tydligt på att Google kan komma att reducera synligheten i det mobilsöket för icke mobilvänliga webbplatser.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] Den 21:e April är det tänkt att Google ska rulla ut sin uppdatering som ska premiera webbplatser som är mobilvänliga. I november förra året började Google märka  upp webbsidor som var mobilvänliga, men inom kort så ska alltså även sökresultaten påverkas förmodligen beroende på vilket device du surfar med. I November började många SEO-experter rapportera och analysera och ett av alla läsvärda blogginlägg kom från Jimmy Wirsborg och du läser blogginlägget om de första indikationerna här. […]

Speak Your Mind

*