Googles riktlinjer

Detta är en direkt översättning av Googles riktlinjer för er som letar efter sökmotoroptimeringsföretag.

Guiden är dessutom riktlinjer för vad vi sökmotoroptimerare får göra och vilka tekniker som är bannlysta.
Adressen till originalet är: http://www.google.com/webmasters/seo.html

 

 

Sökmotoroptimering

SEO är en förkortning för “Search Engine Optimizer” (Sökmotoroptimerare på svenska).
Många sökmotoroptimeringsföretag förser marknaden med användbara tjänster för webbplatsägare, från rent typografiskt arbete till rådgivning i sitestruktur och arkitektur.

Sökmotoroptimerare hjälper också till med att hitta lämpliga kataloger till vilket hemsidan skall registreras på. Men, det finns några oetiska sökmotoroptimerare som har gett marknaden ett dåligt rykte genom deras allt för aggressiva marknadsföringsansträngningar och deras försök till att manipulera sökmotorresultaten.

I och med att Google inte har några relationer med några optimerare och därmed inte kommer med några som helst rekommendationer, har vi dock ett par goda råd att ge när ni skall avgöra mellan en sökmotoroptimerare som skall förbättra er sajt eller en som endast kommer att förbättra era möjligheter till att bli bannlysta från sökmotorresultaten helt.

• Var försiktig med sökmotoroptimeringsföretag som sänder er e-post utan anledning.
Otroligt… vi får dessa spam e-mail också (Google alltså):
“Kära google.com, Jag besökt er webbplats och märkte att ni inte är listad i de flesta av de större sökmotorerna eller katalogerna…”

Var lika reservant mot e-post om sökmotorer som ni är mot att “Bränn fett medan du sover”, “kostpiller” eller förfrågningar om hjälp med överföring av fonder.

• Ingen kan garantera en #1 placering på Google. Var försiktig med sökmotoroptimeringsföretag som hävdar en garanterad ranking. Som säger sig ha en “speciell relation” med Google, eller som hävdar att dom har en “egen kontakt” eller är “utvalda” av Google. Det finns inga sådana prioriterade genvägar till Google.

Faktum är att det enda sättet att komma med på Google är via att använda registreringsformuläret på http://www.google.com/addurl.html. Du kan registrera dig där själv, dessutom helt gratis.

• Var försiktig om ett företag är hemlighetsfulla eller inte klart förklarar vad de planerar att göra. Fråga efter förklaringar om någonting är oklart. Om en sökmotoroptimerare skapar felaktig eller missvisande innehåll för din räkning, så som dörrsidor eller spegel-domäner, så kan den eventuellt avlägsnas helt från Google’s index. I sista änden så är ni ansvariga för materialet som implementeras på er webbplats av den som ni köper tjänsten av. Det är bäst att ni är säkra på exakt hur de planerar att “hjälpa” er.

• Ni skall aldrig behöva länka till ett sökmotoroptimeringsföretag. Undvik optimerare som talar om det magiska i “allmänna gratis länkar”, länkpopularitetsarrangemang, eller registreringar av er webbplats till tusentals sökmotorer. Detta är typiskt lönlösa åtgärder som inte kommer att påverka resultaten eller rankningen av er hemsida på dom dominerande sökmotorerna. Åtminstone inte på ett sätt som ni skulle uppfatta som positivt.

• Några SEOs kan försöka att sälja möjligheten att skriva nyckelord direkt i webläsarens adressrad. De flesta av dessa förslag kräver att ni installerar ett extra program, och mycket få användare gör så. Utvärdera sådana förslag med yttersta försiktighet och var skeptiska mot det antal användare som installerat den applikationen.

• Välj klokt. Innan du bestämmer dig att börja samarbetet med en sökmotoroptimerare så kanske ni bör göra en undersökning av marknaden. Google är ett sätt att göra det på naturligtvis.Ni kan även läsa några av de varnande berättelser som har framställts i pressen, inkluderande denna artikel på en särskilt aggressiv optimerare:

http://www.salon.com/tech/feature/2002/07/01/spyware_inc/index.html.

Även om Google inte ger några kommentarer på specifika företag, har vi mött företag som kallar sig sökmotoroptimerings-företag som inte följer regelverket för seriös affärsverksamhet. Var försiktig.

 

Var säker på att ni förstår var pengarna går. På grund av att Google aldrig säljer bättre rankningar i våra egna sökresultat så finns det andra sökmotorer som kombinerar “pay-per-click” (betala per klick) eller “betala för inkludering”-resultat i sina vanliga sökpresentationer. Några SEO’s kan komma att garantera att ni kommer att komma på bra placering på sökmotorerna, men i själva verket blir ni placerade i en annons-sektion i sökmotorn istället för i sökresultaten. En del SEO’s kommer dessutom att konstant förändra “det bjudna priset” i realtid för att skapa en illusion om att de har “kontroll” över sökmotorerna och kan placera sig själva i den del de önskar.

Detta bedrägeri fungerar inte med Google eftersom våra annonser är tydligt avgränsade och separerade från våra sökresultat. Men fråga varje sökmotoroptimeringsföretag ni planerat att arbeta med vilka som tar avgifter för en permanent inkludering och vilka som arbetar med en mer tillfällig marknadsföring.

• Prata med många optimerare och fråga andra sökmotor-optimerare om de skulle kunna rekommendera företaget ni har i åtanke. Referenser är en bra start, men de berättar inte hela historien. Ni borde fråga hur länge ett företag har varit verksam och hur många heltidsanställda dom har. Om ni känner er pressad eller olustig, gå på din magkänsla och gå på den säkra linjen, håll ut till ni hittat ett företag som ni litar på. Fråga er sökmotoroptimerare om dom rapporterar varje enskilt fall av “spam” (fusk) som dom hittar på Google genom att använda vårt spam rapporteringsformulär på: http://www.google.com/contact/spamreport.html. Moraliska sökmotoroptimeringsföretag rapporterar bedrägeriplatser som överträder Googles spam riktlinjer.

Var säker på att du är lagligt skyddad. För er egen säkerhet, borde ni vidhålla en hel och ovillkorlig pengarna-tillbaka garanti. Var inte rädd att begära en återbetalning om ni är otillfredsställd av någon orsak, eller om er sökmotoroptimerares aktiviteter är orsak till att ni avlägsnats från ett sökmotorindex. Var säker på att ni har ett kontrakt skrivet som inkluderar även prissättning. Kontraktet borde även innefatta SEO’ns begränsningar till att hålla sig inom riktlinjerna som är utformade av varje sökmotor för inkludering.

• Vad är de vanligaste missbruket (eller fusk) som en sajtägare möter? Ett vanligt fusk är skapande av skugg-domäner, det transporterar användare till en annan plats genom att använda otillbörliga “redirects” (vidarebefordring). Dessa skuggdomäner är ofta ägda av sökmotoroptimeraren som påstår att det är arbete för en kunds räkning. Men, om relationen störs så kan sökmotoroptimeraren enkelt peka om domänen till en annan plats, eller till en av era konkurrenters sajt. Om det händer så har ni betalt utvecklingen av en sajt som konkurrerar med er egna, ägd av sökmotoroptimeringsföretaget.

En annan otillåten teknik är att placera “dörrsidor” (doorway pages) som är laddade med sökord någonstans på er domän. Sökmotoroptimeringsföretaget lovar att detta kommer att göra sidan mer relevant för fler sökningar.
Detta är uttryckligen falsk eftersom enskilda sidor sällan är mer relevanta för att ett stort antal sökord. Mer förrädiskt dock, eftersom dessa dörrsidor ofta innehåller gömda länkar till sökmotoroptimeringsföretagets andra klienter med. Sådana dörrsidor dränerar bort länkpopularitet av er sajt och ger optimeraren och dess andra klienter krediten för länken, vilket kan få er hemsida att länka till oseriösa eller hemsidor med olagligt innehåll om ni har otur.

 

Vad finns det mer att se upp med?

Det finns några varningssignaler för att upptäcka en skurkaktig sökmotoroptimerare. Det är långt från en omfattande och komplett lista, så om du har några tvivel, känn dig fri att gå bort direkt om en sökmotoroptimerare:

  • äger skuggdomäner
  • Placerar länkar till deras andra klienter på dörrsidor
  • erbjuder att sälja nyckelord i adressraden
  • inte talar om skillnaden mellan verkliga sökresultat och annonser som framträder i sökresultaten
  • garanterar toprankning, men endast på skygga, långa sökordsfraser som ni skulle få i vilket fall som helst
  • opererar med många alias eller förfalskad WHOIS information
  • genererar trafik från falska sökmotorer, spionprogram eller “scumware”.
  • har domäner som är avstängda och avlägsnade från Googles index eller inte själva är representerade i Google

Om ni känner att ni blivit lurade av en SEO på något sätt så kanske ni vill rapportera det, gör det. Sist på sidan kommer information och adressen till Amerikanska The Federal Trade Commission (FTC). Detta är inte översatt och gäller väl inte oss i Sverige utan här gäller andra myndigheter eller länken sist.

The Federal Trade Commission (FTC) handles complaints about deceptive or unfair business practices. To file a complaint, visit: and click on “File a Complaint Online”,

call 1-877-FTC-HELP, or write to:
Federal Trade Commission
CRC-240
Washington, D.C. 20580
If your complaint is against a company in another country,
please file it at http://www.econsumer.gov

OBS !
Detta är översatt direkt från Googles sida: http://www.google.com/webmasters/seo.html

Med reservation för ändringar.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*