Google slutar att visa profilbilder i sökresultatet

Den 28 Augusti meddelande John Mueller att Google kommer sluta att visa  profilbilder kopplade till Google Authorship i sökmotorresultaten. Det betyder nu att det är officiellt konfirmerat av en anställd på Google. Detta gäller för de sajter som har kopplat Google Authorship till sin webbplats.

Detta var ingen förvånande nyhet för oss som följer händelser inom sökmotoroptimering dagligen. Google har sedan en tid tillbaka dragit ner frekvensen av visningar för profilbilder för webbsajter i resultatlistan för att nu helt ta bort dessa. Det visas dock fortfarande profilbilder knutna till sidor som ligger under nätverket Google+.

Varför?

Enligt John Mueller så är anledningen till att Google tagit bort authorship-information i sökresultaten på grund av att det inte varit så värdefullt för användarna som de hade hoppats på. Mueller säger också att enligt de tester Google utfört så verkar inte trafiken till sajterna som påverkats av förändringen tappa trafik. De sajtägare som har redigerat in Google Authorship-information i sin källkod behöver inte ändra den. Mueller förklarar att det inte kommer påverka eller skapa några problem om man låter koden ligga kvar på sidan.

 

Nyhet via John Mueller,  Webmaster Trends Analyst på Google.

Se meddelandet från John Mueller här: https://plus.google.com/+JohnMueller/posts/HZf3KDP1Dm8

Läs också kommentarerna till inlägget länkat ovan där John Mueller svarar på frågor.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*