Google sandbox

Kan du vid sökmarknadsföring fastna i Google sandbox?. Beträffande Googles sandbox att nya hemsidor inte kommer att vara synliga på sina mest konkurrentutsatta sökord under 4 till 8 månader.

Detta gäller mest på internationella Google (i USA) men delvis även här i Sverige och på för Google nya hemsidor som fått sökmarknadsföring.
Det intressanta är att den största förändringen är att inkommande länkar till er hemsida kommer att vara värdelösa till den dag hemsidan kommer ur sandlådan. Men då kommer det å andra sidan att bli en riktig boost!

Som exempel: Om ni har en hemsida som lades ut den 1:a Juni 2005, genomför sökmarknadsföring. Hemsidan kommer troligtvis att hamna i sandlådan och samtliga länkar som kommit utifrån till hemsidan från det att hemsidan upptäckts av Google fram till nästa uppdatering, låt oss säga den 30:e Juni 2005, kommer att upptäckas och markeras som inlänkar. Den enda skillnaden är att dom kommer inte att släppas eller räknas som inlänkar förän ni är ute ur sandlådan.

Ni kommer dock att ranka (placering i sökresultatet) bra ändå på många sökord, men inte dom som är mest konkurrentutsatta.

Låt oss nu säga att Google bestämmer sig för att släppa ut er hemsida den 1:a januari 2006. Samtliga inkommande länkar som skaffats från 1:a Januari till 30 Juni kommer då att räknas. För varje uppdaterinng Google gör så kommer dom att inkludera era länkar från den punkt ni kom ut ur sandlådan. Detta gör att hemsidesägare hindras från att “spamma” eller bygga sekundära hemsidor endast för att skapa länkar till huvud hemsidan.

Dagarna för att snabbt få upp hemsidor på mycket konkurrensutsatta sökord kan kanske därmed vara över. Vi har alltid sagt att ett långsiktigt arbete mot sökmotorerna lönar sig, kanske får vi rätt än en gång.

Google har ju på detta sätt skapat ett mer naturligt, lånsamt och mer ärligt sätt att veta vem som förtjänar förstaplatsen med en vettig plan för sökmarknadsföring. Ni kommer fortfarande att få mycket värde av er sökmarknadsföring men den absoluta maxeffekten dröjer dessvärre ett tag om man fastnar i filtret.

Jag tror att Google med detta vill tala om för SEO företag att dom måste bli seriösa med vad dom gör om dom vill vara med i det långa loppet

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*