Google ranking och förtroende

Lite intressanta tankar för sökmotoroptimering idag

SEO har för Google förändrats mycket under de senaste 3 åren. Historiskt, länkpopularitet, som förändrade sidornas PageRank (PR) var den drivande kraften bakom sökmotorernas rankning (SERPS, Search Engine Result Pages). Relevans har alltid varit en faktor och är så fortsättningsvis. Det som förändrats är hur man avgör hur relevant sidan är och hur den förändras.

För 3 år sedan och tidigare skulle man kunna beskriva det grovt som:
relevans * popularitet = rankings faktor

Med andra ord, för att ranka bra behövde Google först se efter omsajtervar relevanta. Detta gjordes primärt ur innehållet på sidan och länktexten på länken till din sida. De sidor med högst relevans fångades upp som “kvalicerade” till topplacering. När Google fått sitt set av kvalificerade sajter ordnade dem det primärt efter popularitet som mättes via PR. Slutresultatet blev att om du hade en högt relevant sida med högsta PR-värdet, rankade du som #1. Baserat på denna modell blev det samtidigt den bästa och mest effektiva strategin för sökmotoroptimering. Målet var att få varje sida så relevant som möjligt för ett sökord. Vad man sköt hårt på var sökordet i titeln, H1, texten på sidan, alt taggar (bildtext) etc, samt i länkarna som pekade till sidan OCH att få så många länkar frånandra siter som möjligt för att öka länkpopulariteten/PR.

Jag säger inte att detta är exakt så Google arbetade. Vad jag säger är att detta var en vedertagen modell.

Idag, och ännu mer i framtiden, kommer denna modell att förändras.Relevans kommer att fortsättningsvis vara en viktig och kvalificerande faktor. På samma sätt som dom övriga elementen. Innehåll och inkommande länkar kommer fortfarande att vara kungar (även om Google blivit bättre på detta och analysering av relevanta termer, inte bara de exakta termer som man optimerar för). Hursomhelst, jag tror att “popularitet” kommer att förändras till “förtroenderankning”.

Förr tittade Google på samtliga relevanta sidor vid en sökning och rankade den mest relevanta baserat på deras länkpopularitet som i sin tur baserades på antagningar att ju fler sidor som länkar till en sida dess högre kvalitet bör sajten ha. Jag tror att i förlängningen kommer Google att titta på “förtroendefaktorn” för en sajt istället för hur populär den är. Så ekvationen ser ut någonting så här:

relevans * förtroende = rankningsfaktor

När Google väl har ett set av högt relevanta sidor kommer dom att bestämma topprankningen av hur väl sidan uppfyller ett förtroende för att få 1:a platsen, inte hur populär den är.

Hur kommer detta att påverka sökmotoroptimering?. Kommer detta att innebära att PR är död och inkommande länkar i förlängningen inte är nödvändiga? NEJ! inkommande länkar är fortfarande viktiga eftersom det är som en “röstning” över sidans innehåll. Hursomhelst, inte alla inkommande länkar kommer att beräknas som “FÖRTROENDEHÖJANDE”. Inte alla inlänkar kommer att VÄRDERAS lika.

När man analyserar förtroende istället för popularitet kommer en länk från CNN att vara VÄLDIGT värdefull. CNN är en site med stort förtroende. Om dom länkar till dig kommer en del av deras förtroende att transporteras till din site, som hjäälper dig att ranka bättre. Om du får en länk från en PR8 Viagra sajt som i sin tur får samtliga sina länkar via länkköp samt “reciprocal linking” (länkbyten där korslänkning förekommer) kommer den troligtvis inte att förhöja ert förtroende. Detta trots att siten har hög PR (PageRank), denna kommer troligtvis INTE att ge det rankningsvärde den en gång gjort.

Så, om popularitet kommer att ersättas av förtroende, vad måste en webbmaster tänka på för att få upp förtroendet för en sajt? Här är några idéer:

1. Länkpopularitet: Ju fler länkar du har till din sida från klart relevanta sidor dess högra kommer ditt förtroende att bli. Jag tvivlar på att icke relevanta länkar någonsin kommer att bestraffa en sajts förtroende.

2. Envägslänkar: Igen, jag tror aldrig att korslänkning (eciprocal links) någonsin kommer att bestraffas. De kommer endast att transportera mindre förtroende till mottagarsajten än envägslänkar. Om en hög procentuell del av de inkommande länkarna är korslänkar kommer Google självklart att antyda att sajten bedriver en kampanj för korslänkning, vilket inte kommer att höja förtroendet.

3. Uppdatera sajten: med nytt fräscht material samt så nya inkommande länkar från relevanta hemsidor löpande. Nya länkar till det nya materialet får sajten att växa och det höjer värdet.

4. Använd inga tvivelaktiga metoder på hemsidan. Använd inte mängder av sökord, dölj ingen text eller andra trix. Detta kommer troligtvis degradera förtroendet dör sajten. Skriv bra unikt material, använd dina viktigaste sökord på ett normalt sätt och låt innehållet tala för sig själv.

5. Registrera dina artiklar på relevanta sajter. Det är aldrig fel att syndikera sina artiklar och få dom listade på 100 olika artikel sajter men det kommer samtidigt att ge litet värde till förtroendet. Ha några varianter på artiklarna som blir publicerade på några få högkvalitativa (förtroendesajter) som istället ökar förtroendet är bättre än flera 100.

6. Skaffa länkar från kataloger som granskar VARJE registrering och tar bort de som sänker förtroendet. Kataloger som Yahoo och DMOZ kommer att öka din sajts förtroende. Länkar från “free for all” kataloger kommer troligtvis att sänka förtroendet.

7. För kommersiella siter, skaff ainkommande länkar från tillverkare av produkterna ni säljer. Dom är troligtvis “förtroendegivande” och ingår i samma “tema”. Länkar från dom kommer att öka ert förtroende.

8. Skaffa länkar från ezine sajter som behandlar ditt ämne.

Jag är övertygad att det finns mycket mer att tänka på. Tänk efter lite själv innan du sätter upp en strategi för er sökmotoroptimering. “kommer denna åtgärd att tillföra eller sänka förtroendet för sajten?”

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*