Google Caffeine – Nytt sök och indexering

Efter ett mycket bra morgonseminarium på “Getupdated” om nya Google så tänkte jag sammanfatta i ett par rader  om vad som sades.

Google Caffeine – Nytt sök och indexering

Med Google Caffeine så har några variabler i söket blivit klart förbättrade;

  • Hastigheten i en sökning är c:a dubbelt så snabb.
  • Bättre relevans och precision.  Caffeine bryr sig mer om sökord istället för att som tidigare ha gått mycket efter titel.
  • Större vikt på validerad och optimerad kod samt att din sajt indexeras snabbt. Sitemap är viktigt och att du inte har trasiga länkar som slöar ner sökrobotarna.

Här har Mashable gjort några intressanta tester och jämförelser mellan gamla Google, Caffeine och Bing.

Google Caffeine

Personifierat sök

Personifierat sök lanserades förra året och baseras på din egen sökhistorik 180 dagar bakåt. Som det ser ut just nu så är det inte några radikala skillnader, sökresultaten skiljer sig i runda slängar  3-4 placeringar beroende på användaren. Att vara inloggad på Google kan även ha påverkan på dina resultat.

Socialt sök

I takt med att Google började indexera sociala medier så lanserades det sociala söket där bland annat Twitter och Facebook blev är sökbart. Skapa konversation.

Realtidssök

Att söka i realtid och att se det som skrivs och publiceras i samma ögonblick är intressant och det experimenteras med många olika lösningar just nu, både gällande gränssnittet och sökvariabler. Det verkar gå lite hand i hand med det sociala söket då mycket av realtidsresultatet består av twitterfeeds.

Röstsök

Googles röstsök är precis som det låter och antagligen ett steg för att förenkla, förbättra och utveckla  det mobila söket.

Vad rör vi oss mot?

Att vi rör oss mot det mobila, det personifierade och det sociala är ingen nyhet. Vi vet och har även märkt att Google gillar sina egna applikationer, att till exempel ha med ett Youtube-klipp  i ditt blogginlägg är positivt för indexeringen.

I takt med att Google indexerar allt fler sociala medier och bygger ut det sociala söket så kommer virala mönster att spela en allt en större vikt för företag på nätet, digital konversation blir bara viktigare och viktigare.

Tips för vad du kan göra för att hänga med

1. Fortsätt med den organiska sökoptimeringen, inga konstigheter. Det påverkar hur du placeras och ett tips är att göra en punktlista för varje sida som du publiceras där några viktiga delar är:

  • Titel, Beskrivning och Nyckelord för varje sida
  • Använd en logisk URL-strukur
  • H1, H2 och H3 på alla dina sidor (enbart en H1:a på varje sida)
  • Ha flera sidor med relevant och unikt innehåll
  • Använd alltid relevanta beskrivning och namn på bilder och “alt”-taggar på länkar
  • Använde Senseo pluggen i firefox för att snabbt se över din organiska optimering (kräver att du har firebug installerad)

2. Använd Google Webmaster tools (lägg upp din sitemap) och Google Analytics. Webmaster tools hjälper Google att indexera din sida snabbare samt att du får bra verktyg för att mäta dina sökresultat och din trafik.

3. Länka relevant. Oavsett in eller ut-länkar, se till så att de kommer eller går från sidor som har relevant innehåll med din sida.

4. Baka in fler Google-applikationer, använd Youtube-filmer för att illustrera det du skriver om.

5. Håll en bra aktivitet på webbsidan. En blogg är utmärkt för att generara nytt innehåll, ju högre aktivitet dessto bättre indexering. Men, det är även viktigt att se över det statiska innehållet med jämna mellanrum.

6. Använd sociala forum och medier för att diskutera ditt varumärke och produkter med dina besökare.

//Joakim

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*