Därför ska du använda Google Authorship på din blogg

Google Authorship

Google försöker alltid att hitta relevant information att visa i sina sökresultat och vart informationen har publicerats har alltid haft ett stort värde för synligheten. Det har det än idag, tro inget annat. Däremot så har vi på senare tid även sett hur Google lyfter fram författarna bakom inläggen på ett helt nytt sätt.

I samband med att Google lanserande Google+ så har de nu fått en möjlighet att verifiera artikelförfattare på ett sätt de hade svårt att lyckas med förut. Om du är inloggad på ett Google-konto så har du säkert redan sett detta i sökresultaten. Jag pratar om en bild på artikelförfattaren direkt i sökresultatet i kombination med lite övrig information för att tala om för dig som söker vem som skrivit inlägget och även hur populär denna person är i form av följare på Google+.

Hur rel=author påverkar sökresultatet

rel_author

Vi har precis bytt plattform på denna blogg och därför är våra inlägg i dagsläget inte indexerade med rel=author, så jag visar hur det ser ut på en annan sida.

Googlar man idag på exempelvis fotografera fyrverkerier så ser man bilden ovan där en tydlig bild på författaren finns, kombinerat med det antal personer som har författaren i sina cirklar på Google+. Det ger ett större förtroende även för de som kanske inte har hört talas om författaren tidigare samt att detta resultat sticker ut lite från mängden i sökresultatet vilket drar ögonen till sig och resulterar i fler klick förutsatt att rubriken och meta description är intressant nog.

Hur fungerar rel=author

Förutom att titta på sådant som Google alltid tittat på, som exempelvis PageRank, inlänkar och relevans så har vi nu ytterligare en faktor att ta med i beräkningarna. Nämligen författarna som skrivit inläggen. Så här säger Google själva om det.

We know that great content comes from great authors, and we’re looking closely at ways this markup could help us highlight authors and rank search results.

Kortfattat kan vi säga att författarna bakom texterna nu får en möjlighet att kopplas ihop direkt med texten så att Google får en förståelse över vem som skriver vad på olika sidor. Om PageRank har funnits med länge så gör nu Author Rank sitt intåg på riktigt.

Eric Schmidt (dåvarande VD) på Google sa officiellt 2011 att “Google nu gör ett försök att identifiera författarna bakom inläggen för att kunne presentera mer relevanta sökresultat” (min översättning) och då detta var något de patenterade redan 2005 kan man anta att det har planerats länge.

Det stora problemet var att de inte hade något sätt att ta reda på vem som skrev vad fram till dess att de lanserade Google Plus. Helt plötsligt fick de en ordentlig databas med namn att analysera och sen handlade det bara om att koppla ihop författare med bra innehåll för att säkerställa att bra material lätt hittas i framtiden.

Att Google är bra på att få fram relevant innehåll är ingen nyhet, men i samband med detta så tar det analysen till en ny nivå.

Eftersom väldigt många webbplatser även använder sig av Google Analytics så har ju faktiskt Google stenkoll på hur länge besökare stannar på respektive sida och kan på så sätt snabbt få fram data som visar vilka författare som har engagerande innehåll och inte. Precis på samma sätt kan de mäta hur mycket olika författares innehåll delas i social media vilket även det är en viktig SEO faktor idag.

Om någon läser ditt innehåll tillräckligt länge så kommer det resultera i att den personen faktiskt kommer att se mer av ditt innehåll vid relaterade sökningar eftersom de tidigare har varit engagerade i ditt innehåll.

Google själva har även verifierat att det finns en dold anledning till att använda sig av rel=author som du kan läsa om utförligt här.

Google has confirmed that there’s a hidden benefit to having authorship status: If a user returns to the search results after reading an author-tagged search result for a certain period of time, Google will add three additional links to similar articles from the same author below the originally clicked link.

Hur du kommer igång med Google Authorship

Att Google Authorship blir viktigare och viktigare vågar vi nästan påstå och deras algoritm uppdateras löpande. Om du inte redan har börjat med detta är det ett utmärkt tillfälle att börja idag.

Om du har en WordPress blogg idag så finns det flera olika plugins som löser detta åt dig.

Jag tror att Author Rank kommer att bli viktigare och viktigare framöver, så passa på att hoppa på tåget redan nu!

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Det är jag enig med dig!:)

  2. Väldigt intressant och bra artikel, Tackar för den! Många tramsiga SEO Sökmotoroptimering’s har försökt att bomba fram sin manipulativa vilja i sökresultatens språk, när språket är något som tillhör oss alla. Horandet med köpta länkar har egentligen bara ett tydligt namn: Urkund och Urkunden, i dess negativa mening.

    Äganderättens ursprung är ju längre än urkunden.

Trackbacks

  1. […] Använd rel=”author” och rel=”publisher” på din blogg och dina inlägg.  Google+ fungerar som hub för allt du skapar på nätet. Tillsammans med länkar och de signaler som skapas genom att ditt innehåll sprids är det högst troligt att du kommer att gynnas av detta. Om inte redan nu (jag tror att det redan har kickat in), så ganska snart. Google vill veta allt om dig, ganska obehagligt, men i slutändan blir det förmodligen även så att kvalitet blir svårare att fejka. Google håller på att pusha ut en helt ny spelplan. Du kan blunda för detta en stund till, men tänk på att äkta närvaro tar lång stund att bygga upp och när det kickar in vill du inte vara långt efter. Det var därför som jag i december 2012 sade att 2013 kommer att bli mitt övningsår med sociala medier och bloggande. Mer om authorship. […]

Speak Your Mind

*