Google Analytics – Mät engagemang (Del 1)

Google Analytics

Väluppsatta mål är en förutsättning för att arbeta med analys. För att få en sajt att växa måste man ha en utgångspunkt, ett mål och gärna ett värde. Den enklaste av alla sajter kan ha mål och den enklaste av alla strategier kan få det målet att öka. Det är här Google Analytics kommer in i bilden.

Årscykeln

Innan man börjar titta i Google Analytics bör man känna till en sajts naturliga årscykel. En normal sajt har under vissa delar av året mer trafik än andra delar av året. De flesta ehandlare inom detaljhandeln har sin peak under julrushen och sin dal under sommaren. Medan andra sajter har sin peak under sommaren. Kontentan är att en sajt är säsongsbetonad precis som en bransch och det är viktigt att identifiera sin sajts årscykel. För att dra tillförlitliga slutsatser är det därmed bäst att alltid jämföra samma perioder med varandra. Vill man titta på försäljning eller trafik under januari 2013 bör man jämföra med januari 2012.

Att applicera mål

Om vi arbetar med en enkel måluppsättning som många sajter gör idag där det egentligen inte sker någon direkt försäljning, bör vi ändå ta fram ett monetärt värde för målet. Det kan röra sig om en offertförfrågan.  Kan vi skicka en offert via ett formulär kan vi ställa oss några frågor.

  1. Vad är konverteringsnivån på sajten? Hur många besökare gör en offertförfrågan?
  2. Hur många offertförfrågningar leder till en affär?
  3. Vad är en affärs genomsnittliga värde?

Att förutsätta ett monetärt värde på ett mål är svårt och ibland näst intill omöjligt.  Men värdet behöver inte alltid representera hela verkligheten, vi behöver ha en utgångspunkt att arbeta med. Vi behöver hitta en trend och få den att växa. 

Mäta engagemang

De svåraste målen att applicera är de som inte har ett monetärt värde. Vi kan ta en företagsblogg som exempel. (Nedan metoder kräver att man har Google analytics asynkrona spårningskod som man för övrigt alltid bör använda).

För att dra några slutsatser från en bloggpost är det intressant att försöka komma fram till hur många som faktiskt läst bloggposten, i förhållande till hur många besök bloggen har haft. En metod är att mäta hur många som scrollade längst ner på sidan vilket är en förutsättning för att ha läst hela texten. Med denna metod ser vi (i events) hur många besökare som scrollat ner på en sida uppdelat i hur många procent av sidan som varje besökare har skrollat.

Skärmavbild 2013-02-28 kl. 16.00.13 

För att implementera “scrolldata” behöver du första ladda upp ett javascript på sajten och sedan lägga till en bit kod innanför bodytaggarna.

En annan parameter är att se vilka exakta länkar som folk klickat på vilket också är en indikator på att en besökare har engagerats av ett blogginlägg. Nedan ser vi hur många länkklick vi har haft på respektive inlägg under en bestämd period.

Skärmavbild 2013-02-28 kl. 16.10.12

 

Nedan ser vi exakt vilka länkar i blogginlägget att kravställa sökmotoroptimering besökare har klickat på under en bestämd period.

 

Skärmavbild 2013-02-28 kl. 16.14.09

 

Ett enkelt sätt att få denna data från en wordpressajt är att använda sig av en plugin från Yoast och i settings välja “Track outbound clicks & downloads”

Nästa steg är “call to action” och enligt min mening är ett formulär en enkel och bra metod av flera skäl. Dels krävs det ett visst engagemang att fylla i ett formulär och dels är det enkelt att mäta.

En enkel metod att spåra formulär är att använda sig av en enkel tacksida och lägga in tacksidan som ett mål.

Analytics -> admin -> profile -> goals -> Goal -> URL destination

Låt oss nu säga att vi publicerar ett blogginlägg och får ett antal besökare. Om vi sätter besökarantalet i förhållande till alla som scrollade ner längst hela bloggposten i förhållande till antal klick på länkarna (och vilka länkar) kan vi få ett bättre värde på engagemang än att enbart titta på besökare. Vi kan även här se om det finns ett samband mellan engagemanget och de som valt att gå vidare till kontaktformuläret.

Det som är mer intressant är att följa historiken över vilka blogginlägg det faktiskt är som engagerar läsare och försöka identifiera trender. Om en blogg är mycket aktiv med många läsare kan vi troligtvis identifiera läsartrender och aktivt välja de områden som engagerar läsare mest.

I del två kommer vi att gå vidare med mål och hur vi ska arbeta för optimera våra mål i Google Analytics.

Läs: Mät engagemang i Google analytics del 2:Social Data Hub och Trackbacks

Author: Joakim Trolle

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*