Filnamn, katalogstruktur och domännamn?

Vad skall man tänka på när det gäller filnamn, katalogstruktur och domännamn?

Det finns en grundregel som vi har och det är att alltid försöka få med ett sökord som är aktuellt för den enskilda sidan. Eftersom alla sidor på er hemsida oftast är relevanta för ett sökord så gäller det att ha en klar strategi.

Sökordet I katalognamnet eller filnamnet? Vilket är bäst att använda? Båda alternativen fungerar lika bra men använd aldrig båda ihop. Som exempelvis tar vi upp äpplen och apelsin hemsidan igen:
  • Som katalogstruktur (aa=å, ae=ä, oe=ö. Google tolkar det så)
    • /finaste-aepplerna-i-goeteborg/index.html
    • /groenaste-aepplerna-i-stockholm/index.html
    • /aepplen-ger-starkare-haar/index.html
    • /aepplen-foerlaenger-livet/index.html
  • Som filstruktur
    • /finaste-aepplerna-i-goeteborg.html
    • /groenaste-aepplerna-i-stockholm.html
    • /aepplen-ger-starkare-haar.html
    • /aepplen-foerlaenger-livet.html

En fördel kan vara att temastrukturera siten.
  • Som katalogstruktur. (Tänk på att inte ta med sökordet mer än en gång.)
    • /aepple/finaste-aepplerna-i-goeteborg/index.html
    • /aepple/groenaste-aepplerna-i-stockholm/index.html
    • /aepple/aepplen-ger-starkare-haar/index.html
    • /aepple/aepplen-foerlaenger-livet/index.html
  • Som filstruktur
    • /aepple/finaste-aepplerna-i-goeteborg.html
    • /aepple/groenaste-aepplerna-i-stockholm.html
    • /aepple/aepplen-ger-starkare-haar.html
    • /aepple/aepplen-foerlaenger-livet.html

Gör man samma sak med apelsinerna så har man byggt två olika teman.
  • Apelsiner med katalogstruktur:
    • /apelsin/goda-apelsiner-i-malmoe/index.html
    • /apelsin/pressa-apelsiner/index.html
    • /apelsin/hurm-man-botar-apelsinallergi/index.html
etc.
Notera att jag använt singularis I huvudkategorin och pluralis I underkategorin. Det är viktigt att man inte repeterar sökordet. Äpple & äpplen ligger egentligen lite för nära varandra, samma med apelsin & apelsiner. Det optimala hade varit 2 teman som frukt och nästa tema grönt.

CMS. Content Management System eller publiceringsverktyg som det heter på svenska har nästan alltid sökvägsproblem. Ett cms system är baserat på en databas där det ofta är en enda sida som visar innehållet, t ex: /default.asp?Id=234 Som ni säkert redan förstår så ger denna sökvägen ingen information om vad sidan handlar om. Vad som är det värsta är att Google kan se alla sidor som likadana (se artikel om ”duplicate content”). Sidorna kommer då att hamna under ‘det finns fler resultat…..’ och inte vara sökbara.
Det finns olika lösningar på detta problemet. Det ena är ‘mod rewrite’ där man gör en rutin som skriver om sökvägarna (olika rutiner finns för unix/windows servrar). Denna tekniken är ganska bra men inte den bästa. Det blir oftast lite för uppenbart att det är en ‘mod rewrite’ gjord. Det variera beroende på hur det ser ut idag.
Det finns sökmotorvänliga cms system. Dom är inte många men dom finns. Kontakta oss om ni skulle vara intresserade, vi har koll på dom.
Shoppar. Det är samma problem med online butiker som med cms system. Men I en shop så finns ofta ett problem till och det är om man använt en ”gratisbutik”. Dessa är mallbaserade och riskerar ännu mer att filtreras ned ”duplicate content”. Se artikel om ämnet.
Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*