Duplicerat Innehåll del 1

Duplicerat innehåll
Vad menas med det och varför filtrerar Google bort sidor eller hela sajter helt eller endast för vissa sökord? Hur påverkar det vid sökordsoptimering?

Hur fungerar det? Vi tar ett exempel: Låt oss säga att ni i Januari flyttade några sidor från root katalogen (www.erdomän.se/sidorna) till en underkatalog (www.erdomän.se/nyasidor/sidorna). Ingenting ändras i innehållet, er sökordsoptimering ligger kvar som tidigare, endast flyttning sker. Ni raderar naturligtvis sidorna i root katalogen. Allt fungerar som det skall, ända tills Google hittar dom nya sidorna. Eftersom dom gamla sidorna är indexerade av Google så hittas sidor med exakt likadant innehåll. Google kommer då att filtrera bort dom nya. Detta kommer att ta tid innan Google uppfattar att sidorna är flyttade.

Det finns flera sätt att lösa detta exempel på. Använd ‘Google removal tool’ eller gör 301 redirects på dom gamla sidorna till dom nya (301 är en liten kodsnutt som placeras på sidan som talar om att den är permanent flyttad).

Använd inte 302 eller 404. 302 är temporarly moved och 401-404 är error sidor som visas när inget hittas.
Har ni flera domäner med samma innehåll så rekommenderar vi att ni gör 301 redirect på alla utan en. Har ni http aktiverat?. Visas er sajt om ni plockar bort www i adressfältet? Glöm då inte att göra samma sak med den, se separat artikel om detta.

Varför skall man göra såhär? Google vill endast ha en sida som visar innehållet, inte flera. Man kan till och med bli bestraffad oerhört om Google anar att det är medvetet utfört (spamming). Ni kommer då inte att synas någonstans på kanske 6-12 månader.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*