Duplicerat Innehåll del 2

Stjäl någon era texter så kan det innebära att ni blir bestraffade.
Lånar ni ut texter till andra så se till att de skiljer sig innehållsmässigt men minst 40% annars kan en sökordsoptimering vara värdelös, ni kommer ändå inte med.

Hur skall man kunna veta om någon använder mitt material?
Markera lite text från en av era sidor och sök efter det. Dom resultaten som kommer upp skall helst bara vara er egna. Kommer det upp många så kan ni alltid söka inom de hittade sidorna. Ett val finns vid sökruta sist vid sökresultaten.

Är filtret sid- eller sajtbaserat?
Min personliga uppfattning är att det generellt är sidbaserat. Men kan i extrema fall även gälla hela sajter. Baserat på en diskussion med en Google-ingenjör så förklarade han att filtret är en tvåstegsprocess. Ett steg är själva indexeringsprocessen där en sida kan flaggas för lik en annan. Den andra fasen för att upptäcka dubletter är vid sökningar. Hittas många sidor med ‘troligt’ likvärdigt innehåll kommer de endast att visa några få och sist i sökresultatet skriva ‘visa fler resultat…..’

Vi bygger ju inte era sajter, inte heller rör vi text etc så vi har svårt att påverka ert innehåll. Det är ju er sajt och vi kan endast anpassa det som finns. Ni bör/skall addera nya sidor så ofta ni kan. Detta innebär ju att vi har fler sidor kontinuerligt att utföra sökordsoptimering på. En levande sajt är bättre för både besökaren och sökmotorerna och ni skriver då originalet.

Google letar alltid efter kvalitativt material för att indexera. I indexeringsprocessen fastställer Google om det är en kvalitets sida eller ett plagiat (duplicate content). I processen jämförs sidan mot dessa kvalitetssignaler och läggs antingen till i resultatet eller inte.

Självklart vet vi inte exakt när en sajt klassas som likvärdig.
Om vi tittar tillbaka 1 år i tiden då en konkurrerande kunders sajter försvann helt från Google samtidigt. Det var klart så att tekniken som användes var s.k. tekniksidor/dörrsidor etc där de helt kopierat sajt till en ny domän, filtret aktiverades och bang – borta. Jag kan tänka mig att Google jämförde sajt A med sajt B och hittade ett mönster för att upptäcka alla kunders sajter. Det var inte bara duplicerat innehåll då utan riktigt otillåtna metoder.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*