DMOZ – Open Directory Project – sökmotoranalys

Open Directory Project, kungen av kategorier. Open Directory Project (kallas hädanefter ODP) har hela tiden haft ett mål, att skapa skapa en resurs med mycket informativt material. ODP hanteras av ett nätverk av runt 10 000 frivilliga redaktörer. Av många anledningar, inte minst av att redaktörerna ofta också har annat att göra så kan det ta mycket lång tid innan din registrerade hemsida blir granskad. Om ni registrerar en hemsida så var beredd på att få vänta. Om ni inte följer ODP’s riktlinjer så får ni vara beredda på att vänta MYCKET länge för att få med den, om den ens kommer med.

Tänk på det så här. En redaktör har fått in 50 nya sidor idag. Han eller hon börjar att granska hemsidorna och ser många registreringar med bra och korrekt skrivna titlar och beskrivningar. Logiskt sett så accepterar redaktören dessa först eftersom detta ger redaktören en enkel möjlighet att sköta sina åtaganden. Din registrering, med en dålig titel och beskrivning får vänta tills imorgon. Morgondagen kommer och då finns 50 nya registreringar. Och vi som redaktörer gör ju om samma procedur som gårdagen, vi har ju inte hur mycket tid för våra frivilliga åtaganden som helst. Vi antar att ni hänger med i cykeln.
Vad ni än gör, var försiktig när ni registrerar i ODP. Skriv en objektiv beskrivning av er hemsida med fokusering på hemsidans innehåll, inte företaget. ODP’s redaktörer lägger inte till er hemsida bara för att ni ber dom göra det. Hemsidan måste ge ODP ett mervärde. Även om er hemsida är bättre än en annan ni hittat i ODP så är det ingen garanti för att den blir accepterad om den inte erbjuder ett mervärde för användarna.
Om er hemsida inte blir accepterad i ODP så har den kanske blivit avfärdad. För det mesta så får ni inga meddelande från redaktörerna som informerar om ststusen för er registrering. Vi rekommenderar att ni registrerar och väntar. Glöm inte att anteckna viken kategori som ni registrerade er i. Om hemsidan inte dykt upp inom 2 månader så skicka INGA mail till redaktören och klaga över att den inte blev godkänd, han vet det redan. Kom ihåg att ni har att göra med frivilliga som med stolthet hjälper till att bygga Internet’s bästa, största och mest informativa katalog. Om ni beter er oförskämt så var beredd på att bli ignorerad. Om ni registrerat er hemsida, följt alla riktlinjer och inte blivit accepterad inom 2 månader så fråga redaktören, mycket vänligt om han har möjlighet att se på din registrering. REGISTRERA INTE IGEN – en omregistrering för garanterat tillbaka dig till ruta ett. Dessutom kan ni riskera att ni blir märkta som spammare.
Om ni blir avförd, försök att registrera igen om 2 månader med en regelmässig titel och informativ, överensstämmande kort beskrivning.
Tietln: Vid 99% av fallen så är hemsidans titel samma som företagsnamnet. Om ert företag heter Annas Affär AB och ni säljer symaskiner så skall titeln vara Annas Affär AB. Ni kanske isåfall bör tänka på att ändra företagsnamnet till Annas Symaskiner AB istället. För i ODP kommer titeln att bli Annas Affär, ingennting annat (så en ändring skulle ge er sökordet i titeln 🙂

ODP Sökmotoranalys – fakta

  • Tips. Visa respekt.
  • Katalog. ODP är en mänskligt övervakad katalog. Allt är gratis och kommersiella siter är välkomna.
  • Affiliate och MLM:. ODP listar inga affiliates eller MLN-siter. Detta för att afilliatessiter endast är dörrsidor till en annan e-handelssite. ODP’s redaktörer är instruerade att endast registrera huvudsiten i ett affiliate eller MLM system. För detaljer läs ODP’s riktlinjer
  • Sökresultat. ODP’s sökresultat kommer från deras egna katalog. Resultaten är uppdelade i titel, beskrivning, kategorinamn och kategoribeskrivning. Om er hemsida är markerad som “Cool” av en redaktör så kommer den att få en framlyft placering.
  • Partnerskap. ODP är en mänskligt kontrollerad katalog, precis som Yahoo! och katalogen används för närvarande på:
  • AOL Search. AOL’s katalog är en kopia av ODP.och sökningarna på AOL levereras av Google.
  • HotBot. HotBot’s katalog är en kopia av ODP. Men sökmotorn tar sina resultat från Inktomi.
  • Google. Google’s katalog är en kopia av ODP. Google spindlar ODP frekvent. Detta ger hemsidor som är listade på ODP en speciell relevanspopularitet i sökresultaten.
  • Lycos Lycos erbjuder ingen katalog längre.
  • Netscape Search Netscapes katalog är en kopia av ODP.
  • Visa en fullständig lista på alla som använder ODP-data.
  • Verktyg.
Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*