Sökmotormarknadsföring del 3

Vid sökmotormarknadsföring finns det två typer av sökmotorer. Dom kallas för krypande sökmotorer och kategoriserade sökmotorer. Skillnaden är igentligen ganska enkel. En krypande sökmotor sköter sig automatiskt och värderar innehållet via algoritmer medans dom kategoriserade sökmotorerna ardetar med mänsklig kontroll. Den mänskliga kontrollen gör att dom krypande värderar innehållet på dom kategoriserade högt. Skall ni lyckas på dom krypande med er sökmotormarknadsföring så se till att finnas med på dom kategoriserade.

Sökmotormarknadsföring på krypande sökmotorer. Dessa sökmotorer är helt automatiska och kontrolleras inte av redaktörer utan värderar hemsidorna utifrån relevans av innehållet med förutbestämda algoritmer. Den mest kända och viktigaste är Google som idag har närmare 76% av (200 miljoner/dag) sökningar och absolut viktigast när det gäller sökmotormarknadsföring. Kommer man på första plats där så kan man räkna med att man ökar sina marknadsandelar markant. En annan sökmotor som har legat i dvala i två år är Altavista och gör allt för att stjäla marknadsandelar av Google. En annan som växer starkt är Gigablast. Google och alla andra krypande sökmotorer “kryper” över hela Internet och samlar länkar och information överallt. Vi skall rikta in oss på Google eftersom den är viktigast idag när det gäller sökmotormarknadsföring.

Google består av 2 delar. Sin egna sökmotor och en kategoriserad del där Google använder sig av Open Directory Project (ODP eller DMOZ) .Så steg ett för att lyckas, registrera ert företag i rätt kategori på ODP. Då kommer ni efter ett tag att komma med på Google automatiskt, hur placeringen blir beror på hur väl ni optimereat er sida. Mer om det i en senare artikel om sökmotormarknadsföring.

Google har i princip ute sina spindlar hela tiden. När Googles spindel kommer till er sida så letar den igenom sajten i jakt på information samt länkar som leder djupare ner i hierarkin på er sajt samt externa länkar som pekar mot andra hemsidor. Dom letar också över hela webben efter länkar som pekar mot er sajt. Google värderar dessa länkar till er sida och det kallas för PageRank . All denna information värderas och placeras i Googles databas för att presenteras när någon söker på ett ord eller en fras.

Sökmotorerna värderar denna information utifrån förutbestämda algoritmer där viss information värderas mer än annat. T ex så värderas keywords (sökord) minst men dom är ändå viktiga för att veta hur man skall optimera titeln och innehållet på er sida.

I nästa artikel om sökmotormarknadsföring tar vi upp hur ni bygger upp er sajt från grunden så ni inte går in i dom fällor som gör att sökmotorerna inte kan läsa någonting på er sajt utan flyr därifrån fortast möjligt. Det är kanske den viktigaste delen i er sökmotormarknadsföring.

En listning av alla viktiga sökmotorer över hela världen:

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*