Sökmotormarknadsföring del 2

Idag finns det två olika typer av sökmotorer på Internet som man kan marknadsföra sin sajt på. Vi skall börja med att titta på dom kategoriserade, eller katalogsökmotorer som är viktigast vid marknadsföring på sökmotorer.

När det gäller marknadsföring på dom kategoriserade sökmotorerna så gäller det att er sajt verkligen har ett innehåll som tillgodoser surfarna med relevant och bra information. På dom kategoriserade sökmotorerna är det människor som kontrollerar och godkänner alla hemsidor som får vara med i registren. Dessa människor kallas för redaktörer och arbetar med stolthet, och frivilligt utan ersättning med att bygga upp dessa kataloger av kvalitativa hemsidor.
Denna är ganska lätt att känna igen dessa sökmotorer eftersom den består av ett antal kategorier som t ex Datorer och internet, näringsliv och Bygg och anläggning etc. Eftersom det alltid sitter redaktörer som har till uppgift att granska dom hemsidor som registreras så är det redaktören som bedömer kvaliteten på sajten och ser om den betraktas som ett mervärde för surfaren. Om sajten bedöms som kvalitativ så bestämmer redaktören om den registrerats i rätt kategori eller om den tillhör en annan kategori.
En av dom största kategoriserade sökmotorerna är Yahoo. När man skall registrera sitt företag på Yahoo så ställs man inför ett litet dilemma. Den viktigaste kategorin Ekonomi och näringsliv kostar nästan 2 000 kronor att registrera sin sajt i, medan vissa andra kategorier är gratis. Anledningen till att Ekonomi och näringsliv är viktigast är att den har en mycket hög PageRank (mer om det i senare artikel).
Vill man betala för att registrera sin sida så får man vara beredd på att bli nekad, utan återbetalning av pengarna. Är det värt det? – Ja, om man vet säkert att ens sida har bra kvalitet och inte har tid att vänta några månader för att eventuellt komma med. Yahoo kanske inte genererar oerhört med trafik själva men det är länken där som är viktig. Detta gäller i princip samtliga fasta länkar som ni kan få till er er sajt (mer om det senare).Gör en gratisregistrering, om ni har tid att vänta.
Yahoo är den ena kategoriserade sökmotorn som är viktig, men det finns två andra som ni absolut inte får missa som är betydligt viktigare om ni vill lyckas med er sökmotormarknadsföring. Den ena är Sunet. Den andra är DMOZ Open Directory Project, förkortas ODP. Denna är synnerligen viktig eftersom Google (se nästa artikel) använder sig av OPD i sin kategorisökning.
När man skall anmäla sin sajt till dessa typer av sökmotorer så gäller det att kunna skriva en bra beskrivning till sin sajt. Alla redaktörer har till uppgift att se till så att beskrivningarna handlar om sajten, inte företaget. Gör ni rätt direkt så kan det hända att ni kommer med snabbare och enklare eftersom ni gör det lite lättare för redaktörerna
Tänk på att beskriva innehållet på sajten, inte företaget. Att ni är störst i Sverige på era produkter eller tjänster är det ingen som bryr sig om. utom ni. Men att ni arbetar med “Sökmotoroptimering och sökmotorvänlig webbdesign, Skriver artiklar om sökmotormarknadsföring så att företag själva kan marknadsföra sin sajten på sökmotorerna”. Denna beskrivning är ganska bra. Finns risk för att den kortas ner lite av redaktören på grund av att det kan tolkas som “sökords spamming”, Men klart värt ett försök. Var så tydlig och ärlig som möjligt när ni skriver ert företags sajt. Att få med sina viktigaste sökord i beskrivningen är mycket viktigt.
Nåväl – sätt igång och registrera er. Efter ni har registrerat er så kontrollera om 2 månader. Ligger ni inte med då så fundera på varför ni inte kom med. Är er sajt tillräckligt tilltalande ?. Är innehållet på sajten för klent ?. Skrev ni en dålig beskrivning sist ? (troligtvis inte orsaken). Kanske en ny layout med bra skrivet innehåll skall till. Behöver ni assistans så kontakta oss – vi lämnar fasta priser på offert.

Utför registrering på dessa sökmotorer:

Krypande sökmotorer

Betalda / prioriterade registreringar

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*