Sökmotorsmarknadsföring del 1

Detta är del 1 av en lång artikelserie där jag skall lära er det mesta om sökmotormarknadsföring. Hur sökmotorerna fungerar och hur man gör marknadsföring av sin sajt på sökmotorer. Jag kommer inte att behandla hur man söker på Internet utan mer ingående ge er kunskap i hur sökmotorerna fungerar i grund och botten. Detta är ett oerhört komplext och i många delar lite tekniskt avancerat men jag skall försöka tillfredsställa både novisen samt den som ”kan sökmotorer”. När ni har läst igenom denna artikelserie om marknadsföring på sökmotorer så skall ni veta vart ni skall registrera er sajt och varför just dessa sökmotorer är viktigare än andra. Ni skall med mina råd längre fram kunna optimera er sajt så att ni har en chans i toppstriden efter den hett eftersökta topplaceringen.


Övergripande – varför marknadsföring på sökmotorer? Internet har idag blivit ett etablerat media, precis som radio, tv och tidningar. Som i traditionella media erbjuder Internet många olika möjligheter för ett företag att nå nya kunder.
Den eftertraktade förstaplaceringen vid en sökning är mycket eftertraktad eftersom:

  • 1. Den som söker är aktivt på jakt efter en produkt, leverantör eller info.
  • 2. Det är en etablerad kanal för att hitta leverantörer/varor/tjänster.
  • 3. Sökmotormarknadsföring är mycket kostnadseffektivt.

Bara i Sverige använder över 4 miljoner svenskar någon form av portal/sökplats när de använder Internet. Att synas på Internets sökmotorer är idag lika viktigt som att synas i traditionella telefonkataloger.
Statistik på hur företag hittas:

  • Sökning på Sökmotorer: 46%
  • Slumpmässig surfning: 20%
  • Mun till mun: 20%
  • Tidningsannons: 4,4%
  • Av slump: 2,1%
  • TV-reklam: 1,4%
  • Målinriktad e-post: 1,2%
  • Banner annons: 1%

Källa: Target Marketing Magazine

Bra forum för sökmotoroptimering:

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*