De 10 viktigaste faktorerna för sökmotoroptimering

Inom sökmotoroptimering är det många andra faktorer som spelar in och som vi utför. Detta är grunderna och om ni följer dessa riktlinjer kommer ni att ha en större chans att lyckas.

 

1. Title
Sidans titel visas som en rubrik i sökresultaten. Det är den texten ni ser i t ex Internet Explorers översta blåa fält när ni är på er sajt.

Er title tagg bör vara enkel att läsa och utformad för att dra till sig ögonen och trafik. Med detta menas att ert huvudsakliga sökord bör användas i texten och då helst i början av texten. Visserligen hittas det sajter idag som inte använder sitt sökord i titeln men majoriteten gör det fortfarande. Gör inte misstaget att placera ert företagsnamn först i titeln. Folk söker oftast efter vad ni erbjuder, inte ert namn. Det bör ni ändå hittas på. Er titel bör skrivas med en versal i början, följt av gemener och avslutas med en punkt. Det är meningslöst att enbart skriva med versaler.

2. Description
Description taggen är det som syns under titeln i sökresultatet. Er beskrivning (description) bör fånga och attrahera er verksamhet. Den skall vara lättläst och få läsaren att agera, följa länken till er sajt. Utan beskrivning plockar sökmotorerna slumpvis ut text från er sida som garanterat inte är säljande.Skriv även detta korrekt med inledande versal, kommatering mm. Skriv om ert ämne inklusive geografiska referenser.

3. Keywords
Är denna nödvändig ?. Det diskuteras flitigt på internationella forum om denna tagg egentligen är nödvändig. Faktum är att värdet nästan forsvann helt sommaren 2004. Rekommendation är att använda dom men sparsamt och endast använda de relevanta sökorden som sidan handlar om. Hursomhelst, du kommer aldrig att bli avstängd eller bannlyst från någon sökmotor om du använder relevanta sökord med måtta. Det enda som skulle kunna hända är att det hjälper dina placeringar, speciellt på Yahoo! Undvik att använda för många sökord. Använd endast relevanta sökord för den aktuella sidan och överarbeta inte.

4. Alt Taggar
Den lilla gula rutan som kommer upp när du håller markören över en bild, kallat alt-tagg. Varje bild bör ha en alt-tagg med era sökord eller fraser invävda i en bildförklaring.

En korrekt ALT tagg görs efter filnamnet men innan Align kommandot. ALT taggen är ingenting som värderas speciellt högt av någon sökmotor. Men, det kan aldrig SKADA dig och hjälper placeringar på vissa sökmotorer. Min rekommendation är att fortsätta att använda dom men passa dig för att använda enbart sökord eller för många “keyword stuffing”. Man vet aldrig när faktorerna för värderingar förändras och det åter värderas högt.

5. Header Taggar (sidans rubrik)
Den text på varje sida som värderas högst av samtliga sökmotorer är rubriken på den enskilda sidan. Speciellt om man använder Heading taggar (H1, H2, H3 etc) samt gör rubrikerna tillsammans med beskrivande text under rubriken. Listningar som punkter eller numrerade listningar fungerar också bra. Det räcker oftast inte att endast göra sina rubriker i fetstil eller göra en större storlek, H1 är nyckeln.

6. Länktext
Sökmotorerna värdesätter just den texten som står i en länk. Om det är en bild minskar värdet eftersom sökmotorerna inte kan läsa text som står i en bild. Om man envisas med att ha bilder som länkar så placera textlänkar längst ner på sidorna eller någon annanstans som sökmotorerna kan följa. En länk där det står produkter ger ju inte så mycket värde om man jämför med t ex lampor. Länktext är otroligt viktigt och bör planeras minutiöst.

7. SiteMap
Användning av en sitemap gör det inte bara enklare för besökaren att navigera, det hjälper sökmotorerna med att spindla av er sajt. När en sökmotors robot kommer på besök kommer dom att följa alla textlänkar dom hittar. Om någon text på er sajt länkar till en SiteMap kommer sökmotorerna konsekvent att mesöka samtliga länkar som finns på den. Här hittar du ett exempel på SiteMap. Hittar sökmotorerna en SiteMap är det den som kommer att användas av dom för att hitta sidorna. På SiteMapen bör ni ge varle länk en mening, inte bara ett sökord. Beskriv sidan på ett naturligt sätt.

8. Relevanta inkommande länkar
Med relevanta menar jag länkar från hemsidor inom samma verksamhetsområde som er egna hemsida finns inom. För tillfället finns det ingenting som slår värdet på många länkar från sajter/sidor som finns inom samma “tema” som er egna sajt. Förr handlade det om volym, idag om kvalitet och relevans. Finns det snarlika verksamheter som er egna, som inte är konkurrenter till er så försök att byta länkar med de sajterna. Detta kommer att hjälpa er sajt enormt. Länkar ut till andra sajterbör följa samma tänk. Detta är bevisat och fungerar strålande. För att se vilka som länkar till er, sök på Yahoo med kommandot: linkdomain:www.dindomän.se

9. Texter
Sökmotorerna läser text och vad man måste tänka på är att skriva på ett naturligt sätt samt att få in sökordet i texten på ett naturligt sätt så att besökaren inte skräms iväg utan stannar kvar. Försök att skriva en lagom mängd text på varje sida, runt 300-500 ord på varje sida. Skapa hellre fler sidor än en sida med mängder av text. Försök att få med sökordet mellan 3-5 gånger i texten på ett naturligt sätt.

10. Uppdateringar
En väl uppdaterad sajt attraherar sökmotorerna mer än en som står stilla och inget händer med. Skaffa en nyhetssektion eller annat som gör det enkelt att uppdatera. Eller varför inte en företagsblogg.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. zita says:

    Gud vad ni är givmilda.
    Den här informationen var det bästa jag läst på länge och måste försöka få till detta på min hemsida. Om jag inte får till det så räkna med en nu kund 🙂

Trackbacks

  1. SEO Blog says:

    De 10 viktigaste faktorerna för sökmotoroptimering

    seo.se listar 10 viktigaste faktorerna man behöver tänka på när man optimerar en sida. Det är en bra lista som täcker in det mesta tycker jag.
    1. Title
    2. meta Description
    3. meta Keywords
    4. Alt Taggar på bilder
    5. H Taggar (rubriker)
    6. Länk…

  2. […] Resultatet är ett försök att efterlikna Google

  3. […] En mixning av sökresultaten kanske är svaret på en bättre sökmotor.Searchmach,Google’s lekstuga har ytterligare uppdaterats och inkluderar nu resultat från bloggar och videosökning vilket redovisas “on-demand” på högra sidan. Nu kan du välsa att se resultat från en viss typ av sökning och samtidigt se de bästa resultaten från de andra sökresultaten. […]

  4. […] mixning av sökresultaten kanske är svaret på en bättre sökmotor.Searchmach,Google’s lekstuga har ytterligare […]

Speak Your Mind

*