BigDaddy – PageRank – Trustrank vid sökmarknadsföring

Kan detta vara relationen mellan PageRank och TrustRank när man tittar på länkar?

1. En inkommande länk är en röst om att din site är värd en länk.

2. En länk ut från en sida innebär en beräknad förlust av “förtroende baserat på din uppbyggda TrustRank från inkommande länkar… för lite blir en omvänd PageRank.

3. Om varje sida på en site har länkar till andra siter genererar varje sida en “förlust” i förtroende.

4. Mindre förtoende (TrustRank) innebär att du blir spindlad mer sällan.

5. Om ditt förtroende utvecklas snabbare än dina egna röster – fler och fler sidor blir utan förtroende och borttagna från Google (hamnar i supplemental results).

6. Ju fler sidor som tas bort från Google dessto mindre behöver du ranka eller supportera andra siter för att ranka.

7. Slutsats – begränsat med bra rankningar.

Principiellt – Ju högre i din interna länkstruktur (hierarki) som externa länkar hittas, desto mer förloras i förtroende… därför är  “sajtwide länkar” en Google-dödare om du har mer än 1 extern länk, som t om 1 kan straffa sig vid sökmarknadsföring.

Viktiga länkar:
Regler för DMOZ
Små tips om sökmotormarknadsföring.
Vad är robots.txt.
Små tips om sökmotormarknadsföring.
Förklaringar begrepp sökmotoroptimering, meta-taggar
SEO blogg om sökmotoroptimering » 2006 » March.
SEO blogg om sökmotoroptimering » 2006 » February.
Allmänt om sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring.
Patentet för Google TrustRank.
Vad är duplicate content.
Om duplicate content
Om sökordsoptimering och filtrering.
Sökordsoptimering och filtreringar.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Det skulle isf innebär att alla vi som driver prylbloggar som hela tiden länkar till produkter är helt körda PR-mässigt. Så är det väl ändå inte?

  2. Visst börjar det att bli mer knivigt att görstå hur Google tänker med länkar.
    Men, Googles filosifi är att det skall vara naturligt och relevant.
    Är det vad dina länkstrategier går ut på så är du utom fara.

Trackbacks

  1. […] Detta gynnar även oss där allaannonser visar andra kunders innehåll som vi gjort sökoptimering för. Allaannonser har ju vi utfört sökoptimering på

  2. […] Duplicate Content (duplicerat innehåll, t ex metro/blocket) Sandbox – Kommersiellt sökords filter, drabbar “money keywords” Överoptimering – För mycket av det goda Reciprocal linking – för många länkbyten Köpta länkar – framförallt där länkar ligger i sidfot Site Wide Links – om det ser likadant ut på alla sidor Hidden text – dold text eller länkar på sidan Keyword Stuffing – mängder av sökord i texten, bildtexter (alt) Aggresivt tillkommande av länkar Alla länktexter likadana – inte naturligt Alla titlar likadana – hemsidan hamnar i “supplemental results“, likvärdiga sidor […]

Speak Your Mind

*