Google bekräftar bannlysning

Nedan finner ni en översättning av inlägget från Matt Cutts blogg

Normalt så varken bekräftar eller förnekar Google om ett företag blivit avstängda från sitt index. Matt gjorde det uttalandet för flera år sedan då en reporter gjorde en förfrågan om ett speciellt företag var avstängt på grund av spamming eller inte. Matt förnekade vid det tillfället spamming. Den taktiken har fungerat har fungerat bra tidigare, men nyligen har han insett att han kan assistera webmasters genom att ge kreativa exemmpel över överträdelser av deras riktlinjer för kvalitet.

En påminnelse till webmasters om deras ritlinjer, i vilken en punkt är “Du är ansvarig för alla åtgärder som ett företag gör som du anlitar”. Med detta menas att om ett sökmotoroptimeringsföretag bygger dörrsidor direkt på er domän, kan din sajt bli avstängd från Google. Av just den anledningen är det viktigt att du undersöker och försöker förstå vilka åtgärder ett sökmotoroptimeringsföretag kommer att göra för er.

Matt skriver att han nyligen läste en rättsprocess där Traffic Power, ett sökmotoroptimeringsföretag var inblandat. Om du vill ha lite bakgrundsinformation kan du läsa Wall Street Journals artikel om Traffic Power för några månader sedan. Du kan även läsa på Better Business Bureau, som har fått över 100 klagomål involverande Traffic Power inom dom senaste 36 månaderna.

Med avseende på denna postning, Traffic Power stämmer någon och antar vidare att:

“Den falska och missledande informationen inkluderas men men är inte begränsad till följande:

A. Yrkande om att sökmotorjätten Google har bannlyst och bannlyser från sitt sökindex sajter från Traffic-Power.com’s klienter på grund av sökmotorstrategier utförda av Plaintiff.

B. Yrkande att klienter till Traffic-Power.com utsätts för risk av bannlysning från Googles sökmotorresultat om dom använder Traffic-Power.com’s tjänster;”

Matt skriver att han vill bekräfta 2 saker. Han bekräftar att Google har tagit bort traffic-power.com och domäner marknadsförda av Traffic Power från sitt index på grund av de tekniker för sökmotoroptimering som går i direkt strid med deras regler för webmasters som hittas på http://whww.google.com/webmasters/guidelines.html. Om du är kund eller tidigare kund till Traffic Power och din sajt inte är med i Googles index, rensa bort allt de utfört och gör en återanmälan på http://www.google.com/support/bin/request.py

Detta har hänt för 2 st svenska sökmotoroptimeringsföretag det senaste halvåret, berättar inte här vilka det är eftersom detta inte är en “skvallersite”. Läs på WebmasterNetworks, ett svenskt forum så får du reda på vilka det är om du skulle vara intresserad.

Det lönar sig inte att fuska!
En sökmotoroptimering måste utföras på sajtens enskilda originalsidor utan att skapa sekundära sidor som enbart är till för sökmotorerna som omedelbart vidarebefordrar besökaren till en originalsida. Ett seriöst företag inom sökmotoroptimering ger information och utbildning för kunden om hur sajtens innehåll bör utformas om man skall nå topplaceringarna.

EN SÖKMOTOROPTIMERING MÅSTE VARA FRAMTIDSSÄKER!

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*