Att optimera en bild för bildsök

 

1. En bild alt text och title tag.
För att beskriva en bild för folk som har en gammal webläsare elelr surfar med sin mobiltelefon med bildfunktionen avslagen kan man göra följande.
Det finns 2 tagggar som kan vara värt att titta närmare på:

Såhär ser koden för bilder tradiotionellt sett ut:

I m g xsrc=”bild1.jpg” mce_src=”bild1.jpg” border=”0″ width=”200″ height=”300″

 

Det finns två taggar som man här kan använda för att ge mer värde åt bilden. Om man skulle göra den för en bild föreställande en sköldpadda skulle det således bli ngt som alt=”en bild på en skölpadda”

img xsrc=”bild1.jpg” border=”0″ width=”200″ height=”300″ alt=”en bild på en skölpadda”
Title taggen går att använda på liknande sätt

i mg xsrc=”bild1.jpg” border=”0″ width=”200″ height=”300″ title=”sköldpadda” alt=”en bild på en skölpadda”

2. Filens namn
Vad filen heter har också betydelse. Kalla helst bilden sköldpadda.jpg om det är det ordet du vill synas på vid bildsök

3. Folderns namn
Var filen ligger kan vara värt att tänka på /images/skoeldpaddor exemepelvis
4. Titeln på sidan där bilden ligger
Om du har en sida med title taggen rätt så signalerar detta vad sidan handlar om och därmed också bilder på sidan
5. Textinnehåll på innehåll
Vad sidan handlar om har står betydelse. Texten innan och efter bilden är särskilt viktig och man vill där ha med sökordet.
6. Sidans URL
Hur URL:en är utformad har också betydelse. Har du domänen www.skoeldpaddor.se så är detta givetvis det allra bästa men du skulle även kunna ha www.dindomän.se/skoeldpaddor/padda1.html där du får med sökordet i URL:en

 

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*