AJAX och sökmotorer.

Har på sistone jobbat en del med sajter som haft AJAX lösningar. Just nu pratar alla om Web 2.0 och tidskrifter som Internetworld hyllar “den nya webben”. Personligen tycker jag att det är lite för mycket hysteri kring det hela. I mitt jobb stöter jag ibland på sajter där man verkligen missbrukar AJAX funktionaliteten. AJAX är bra och jag gillar AJAX när det används på rätt sätt.

Man kan inte bygga AJAX lösningar som enda sättet att exempelvis ta sig till en produkt i en Webhandel.

Låt oss hoppas att denna Web 2.0 hysteri inte blir som den med Flash. Jag gillar Flash när det används på ett bra sätt för att öka en sajts estetiska värde. Jag gillar inte Flash när en mediebyrå bygger en häftig sajt helt i flash och att sedan företaget som beställt sidan efter leverans inser att det inte går att marknadsföra sajten på sökmotorerna.

Låt oss hoppas att hajpen kring AJAX lösningar lägger sig och att folk använder det på ett intelligent sätt.

Jag älskar smarta AJAX lösningar som den på Prisjakt där det även finns traditionell navigation för att komma till en sida. Något som utvecklare måste inse är att man inte kan bygga hela sajter på detta sättet. Tror man på marknadsföring på sökmotorer så är det en parameter att ta med i designen av varje ny sajt!

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] Adam Parikh hittade att Google presenterar antalet sökningar för ett sökord på deras Adwords Keyword Tool öch postade en skärmdump. […]

  2. […] Parikh hittade att Google presenterar antalet sökningar för ett sökord på deras Adwords Keyword Tool öch postade en […]

Speak Your Mind

*