Sökmotoroptimering - Vi hjälper dig med med SEO

Sökmotoroptimering och SEO - Sökmotoroptimering innebär att öka synligheten för en sajt på sökmotorer. Ökad synlighet innebär mer trafik som i sin tur innebär fler potentiella kunder. NetBooster har jobbat med SEO sedan början av 1998, det var innan Google fanns. Låt oss berätta hur vi jobbar med SEO. Vill ni ha hjälp med sökmotoroptimering? Kontakta oss på NetBooster

Varning för långsamma sidor

Frågvis snigel frågar om din sajt är snabb nog?

Är din webbplats långsam? Gör något åt det! Om du inte vet hur, ta hjälp av den nördigaste personen i din omgivning. [Read more…]

Vet du vilket innehåll du har blockerat?

google-wmt-blockerade-resurser2

Google gör det enklare att lokalisera blockerat sajtinnehåll.

Vi har tidigare skrivit om hur blockeringsivern kan få påföljder. Det vill säga att man medvetet eller omedvetet stänger ute sökmotorerna från vissa delar av sajten. [Read more…]

Fakta, kunskapsgrafer och Google

Är verkligen allt som står på internet sant?

Google vill ranka webbplatser efter hur korrekt dess fakta är.

[Read more…]

Den 21 april dör alla gamla webbplatser

no-mobile

Gamla webbplatser som inte blivit moderniserade för att hantera mobila besökare kommer få det svårt efter 21 april.

I går, torsdagen den 26 februari, gick Google ut med följande information:

”Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

Takaki Makino, Chaesang Jung, and Doantam Phan

(Källa: http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html)

[Read more…]

Vanlig webbdesign kan döda din synlighet

Eld som symbolik för att en del designdetaljer kan elda upp dina placeringar på Google

Jag vet faktiskt inte hur Google resonerar men att lägga innehåll i flikar och eller bakom en läs mer-länk som vecklar ut mer text kan komma att döda din synlighet.

[Read more…]

Blockeringsivern kan få påföljder

En robot som säger åt en spindel att gå sin väg

Jag stöter ibland på webbplatser där någon satt upp en mängd regler för vilka saker sökmotorerna inte får tillgång till. Det kan handla om att man inte vill ge Google tillåtelse att ta med t.ex. sidan för inloggning till webbplatsen, bilderna på webbplatsen eller temporära kampanjsidor i Googles index där materialet blir öppet för vem som helst att söka rätt på. Görs detta fel kan detta nu straffa sig. [Read more…]

PTS påminner skarpt

Man vilse i skogen

Gör din webbplats tillgänglig för personer med funktionsnedsättning eller riskera att bli anmäld för diskriminering. Från och med den 1:a januari 2015 blir det enligt diskrimineringslagen förbjudet att diskriminera personer med funktionsnedsättning genom bristande tillgänglighet.

[Read more…]

Gratis SSL

Illustration för gratis SSL

Sedan en tid tillbaka har Google med användningen av HTTPS som en rankande faktor i sin algoritm.

http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2014/08/https-as-ranking-signal.html

Exakt hur stor påverkan detta har råder det delade meningar om men det är än så länge inte en akut punkt att åtgärda. Däremot bör man lyfta upp det på sin ”Att göra”-lista.

En bra tidpunkt för införande skulle jag säga är hösten 2015. Anledningen är att man då kommer att få tillgång till en kostnadsfri tjänst. Det är flera stora aktörer som gått in bakom ISRG eller Internet Security Research Group som lanserat Let’s Encrypt.

Med aktörer som fokuserar på att se till att det finns ett alternativ som är enkelt och gratis finns inte längre några undanflykter eller ursäkter. För kom ihåg att detta är något du gör för att dina besökare ska vara skyddade mot t.ex. avlyssning från en tredje part som kan använda informationen till något skadligt.

Lanseringen är satt till sommaren 2015 vilket gör att du lugnt kan skjuta upp ”att göra”-punkten till hösten/vintern 2015. Detta är förutsatt att du inte redan idag hämtar in uppgifter från dina besökare. All kommunikation där en besökare lämnar ifrån sig något ska ske över HTTPS, där finns inga ursäkter.

UPPDATERING

SSL har ersatts av TLS, ett nytt kryptografiskt protokoll som ska vara säkrare än SSL. Tackar Jonas som kommenterade detta.

Har du en mobilvänlig webbplats, grattis!

Google hjärta mobil

Även vi mobilsurfare har fått en tidig julklapp utav Google. Igår började Google rulla ut en ny märkning i träfflistan för mobilsurfare. I sökträffarna står det nu om en sida är mobilvänlig eller inte om du surfar med en mobil.

Ett exempel på hur en träff med mobilvänlig märkning ser ut.

Notera ”Mobile-friendly” precis innan beskrivningen av sidan

Varför ska jag som mobilsurfare klicka på just dessa träffar?

Svaret är att Google kontrollerat ett antal parametrar som gör att du kommer att ha en mycket trevligare upplevelse utav sidorna med märkningen. En av de saker som jag själv finner irriterande när jag enhandssurfar på bussen, ni vet – mobilen i ena handen och andra handen håller man sig så man inte far som en vante när bussen tvärnitar, är när jag kommer in på en webbplats där jag måste zooma. Att zooma på en mobil går alldeles utmärkt men det kräver två händer för att inte riskera att tappa mobilen med allt vad det kan innebära. [Read more…]

Google slutar att visa profilbilder i sökresultatet

Den 28 Augusti meddelande John Mueller att Google kommer sluta att visa  profilbilder kopplade till Google Authorship i sökmotorresultaten. Det betyder nu att det är officiellt konfirmerat av en anställd på Google. Detta gäller för de sajter som har kopplat Google Authorship till sin webbplats.

Detta var ingen förvånande nyhet för oss som följer händelser inom sökmotoroptimering dagligen. Google har sedan en tid tillbaka dragit ner frekvensen av visningar för profilbilder för webbsajter i resultatlistan för att nu helt ta bort dessa. Det visas dock fortfarande profilbilder knutna till sidor som ligger under nätverket Google+.

Varför?

Enligt John Mueller så är anledningen till att Google tagit bort authorship-information i sökresultaten på grund av att det inte varit så värdefullt för användarna som de hade hoppats på. Mueller säger också att enligt de tester Google utfört så verkar inte trafiken till sajterna som påverkats av förändringen tappa trafik. De sajtägare som har redigerat in Google Authorship-information i sin källkod behöver inte ändra den. Mueller förklarar att det inte kommer påverka eller skapa några problem om man låter koden ligga kvar på sidan.

 

Nyhet via John Mueller,  Webmaster Trends Analyst på Google.

Se meddelandet från John Mueller här: https://plus.google.com/+JohnMueller/posts/HZf3KDP1Dm8

Läs också kommentarerna till inlägget länkat ovan där John Mueller svarar på frågor.