Strukturera ditt Adwords-konto bättre

En av de viktigaste faktorerna bakom framgångsrik Adwords-annonsering är att kontot är strukturerat på ett logiskt och lättförståeligt sätt redan från start, med syftet att underlätta för den som managerar kontot i det dagliga arbetet. Med ett väl strukturerat Adwords-konto kommer du garanterat att få mer tillbaka på investerade pengar och timmar.

Några tips att överväga vid planering av ditt Adwords-konto:

Adwords-kontot bör spegla sitens struktur (använd siten som mall för strukturen). Om du exempelvis bedriver e-handel bör dina kampanjer och annonsgrupper alltså spegla hur sortimentet presenteras på siten. Till exempel:

  • Kampanjer = kategorier så som ”tröjor” eller “skor”
  • Annonsgrupper = specifika produkter under kategorin, så som ”cardigans” eller ”pullovers”.

Tre vanliga typer av kampanjer är exempelvis:

  • Kampanjer som kretsar kring generiska ord, exempelvis “tröjor” eller “skor”.
  • Kampanjer som kretsar kring ditt företags egna varumärke.
  • Kampanjer som kretsar kring produkter från särskilda återförsäljare ni har, exempelvis om ni säljer “Tommy Hilfiger”.

Se till att kontots annonsgrupper håller sig inom temat – heter annonsgruppen ”cardigans” bör keywords samt annonser endast handla om just cardigans. Får du in trafik till annonsgruppen som inte faller under gruppens tema bör du överväga att skapa en ny annonsgrupp.

Om du har en mobilanpassad site eller får in en väsentlig mängd trafik från mobila enheter kan det vara aktuellt att skapa olika kampanjer som endast visar annonser för mobila enheter, exempelvis kan kampanjen “tröjor” delas i tre och bli:

  • ”tröjor – desktop”
  • “tröjor – tablet”
  • ”tröjor – mobil”

Dra nytta av Googles displaynätverk (http://www.google.com/ads/displaynetwork/) som numera är enkelt att managera direkt via Adwords-kontot. Nu är det enkelt att skapa kampanjer endast för displayannonsering, och är ett bra komplement till sök-kampanjerna i Adwords-kontot.

Håll kontot rent och städat. För mycket keywords eller annonser som inte används kommer att röra till mer än de tillför.

Om den planerade förändringen inte tillför något till strukturen, genomför då inte förändringen. Ditt konto kommer (förhoppningsvis) finnas en lång tid framöver så tänk efter -> före.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*