Spionera på konkurrenterna med Auction Insights i Adwords

Google har nyligen släppt en ny rapport i Adwords som gör det möjligt för annonsörer att få mer information om företag som konkurrerar om synlighet på samma sökord –  rapporten heter Auction Insights. Rapporten kan endast genereras för ett sökord åt gången, och kräver att ordet har genererat en viss sökvolym över tid.

Auction Insights rapporten innehåller följande delar:

Average position

Average position låter annonsörer se hur väl deras annonser rankar jämfört med andra annonsörers annonser som är med i auktion för samma sökord. Siffran är den genomsnittliga positionen annonsen har haft i sökresultatet över tid.

Impression share

Impression share är antalet impressions (sökningar) som din annons har triggats på dividerat med det totala antalet impressions som annonsen hade möjlighet att synas på under en viss period. Antalet möjliga impressions beror bland annat på kampanjens inställningar för målstyrning, bud på sökord och kvalitetsresultatet. Impression share rapporten berättar även antalet visningar som andra annonsörer har fått i förhållande till dig i en auktion.

Overlap rate

Overlap rate berättar hur ofta du och en annan annonsör fått vardera annonser visade vid samma tillfälle på en sökning på ett visst sökord.

Position above rate

Position above rate berättar hur ofta en annan annonsörs annons har fått högre position än din annons i en auktion där ni båda deltog.

Top of page rate

Top of page rate berättar hur ofta din annons har visats i topp-position ovanför det organiska sökresultatet.

 

Förstora bilden för att se hur du hittar till rapporten:

Auction Insights rapport

 

Hur kan du använda rapporten?

Annonsörer som rankar högt i rapporten har troligtvis en eller flera av dessa fördelar:

  • Stor Adwords-budget – få koll på vilka av dina konkurrenter som har mycket att spendera!
  • Välskrivna och relevanta annonstexter – används formuleringar eller call-to-action att dra lärdom av?
  • Relevanta och väl konverterande landningsidor – undersök och lista ut varför deras landningssidor är bra! Jämför sedan med dina egna.

Det finns alltid något att lära av genom att hålla koll på konkurrenterna i det betalda (och givetvis organiska) sökresultaten. Så börja spionera på konkurrenterna med Auction Insights och ta övertaget i Adwords-kriget.

–       Adam

 

 

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Mikael Backlund says:

    Mycket intressant artikel Adam!
    Läser allt jag kommer över om SEO (ny hobby) : )
    Hoppas att allt är bra med dig nuförtiden,, hälsa Patrik G så mycket..

    //Micke B (edsberg)

Speak Your Mind

*