Sökvolymer och matchning

Exakt matchning

En sökordsinställning som innebär att annonsen visas bara när någon söker med den exakta sökordsfrasen eller med liknande varianter. Det exakt matchande sökordet “ekologisk bomull” medför exempelvis att annonsen bara visas när någon söker med “ekologisk bomull” eller liknande varianter av frasen och inga andra ord.

  • Om du väljer exakt matchning medför sökordet att annonsen visas bara när någon söker efter exakt det sökord eller liknande varianter av sökordet som du har lagt till i ditt konto. Liknande varianter omfattar felstavningar, singular- och pluralformer, akronymer, avledningar (som bak och bakning), förkortningar och accenter. Om en sökning innehåller rätt ord i fel ordning eller innehåller ytterligare ord visas annonsen inte för den sökningen.
  • Om du exempelvis lägger till “adoptera en kattunge” som ett exakt matchande sökord visas annonsen bara när någon söker med “adoptera en kattunge” eller liknande varianter av frasen, t.ex. “jag vill adoptera en kattunge”. Den här matchningstypen är den mest specifika och kan ibland göra att du går miste om relevant trafik.
  • Exakt matchning är ett av de fyra matchningsalternativen för sökord som gör att du kan bestämma hur nära ett sökord måste matcha någons sökterm för att din annons ska visas. Du kan välja ett eller flera matchningsalternativ för ett sökord. Bred matchning används som standard om du inte anger något matchningsalternativ.

Bred matchning

En sökordsinställning som gör att din annons kan visas när någon söker efter det sökordet eller en variant av det. Den breda matchningen “ringklocka” kan göra att annonsen visas om någon söker efter varianter som “ringklockor”, “köp ringklocka till cykel” och “recensioner av ringklockor till cyklar”.

  • Med bred matchning leder sökordet till att annonsen visas när någon söker efter den frasen, liknande fraser och relevanta varianter.
  • Om du till exempel lägger till “hattar” som ett sökord med bred matchning anger du att AdWords ska försöka visa annonsen för sökningar som innehåller den termen eller en liknande term. Annonsen kan visas för sökningar av “hatt”, “solhattar” och “mössor”. Sökord med bred matchning gör att du kan nå den bredaste målgruppen.
  • Bred matchning är ett av de fyra matchningsalternativen för sökord som gör att du kan bestämma hur nära ett sökord måste matcha någons sökterm för att din annons ska visas. Du kan välja ett eller flera matchningsalternativ för ett sökord. Bred matchning används som standard om du inte anger något matchningsalternativ.

Frasmatchning

En sökordsinställning som innebär att annonsen visas bara när sökningen innehåller den exakta sökordsfrasen eller liknande varianter av den och eventuella andra ord. Det frasmatchande sökordet “ekologisk bomull” kan medföra att annonsen visas om någon söker med “ekologisk bomull”, “köp ekologisk bomull” och “recensioner av ekologisk bomull”.

  • Ett frasmatchande sökord medför att annonsen visas bara när någon söker med den exakta sökordsfrasen eller liknande varianter av den och eventuella andra ord före eller efter frasen. Liknande varianter omfattar felstavningar, singular- och pluralformer, akronymer, avledningar (som bak och bakning), förkortningar och accenter.
  • Om du exempelvis lägger till “adoptera en kattunge” som ett frasmatchande sökord visas annonsen bara när någon söker med “adoptera en kattunge” eller liknande varianter av frasen, t.ex. “så går det till att adoptera en kattunge” eller “adoptera en katunge”.
  • Frasmatchning är ett av de fyra matchningsalternativen för sökord som gör att du kan bestämma hur nära ett sökord måste matcha någons sökterm för att din annons ska visas. Du kan välja ett eller flera matchningsalternativ för ett sökord. Bred matchning används som standard om du inte anger något matchningsalternativ.

 

 

 

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*