Sökordsverktyget i Adwords ersätts av Sökordsplaneraren

sök

Tidigare har man kunnat få tillgång till sökordsverktyget och trafikkalkylatorn i Google Adwords, men i juli ersatte Google dessa två verktyg med den nya sökordsplaneraren. Ett verktyg som nu kombinerar sökordsverktyget och trafikkalkylatorn.

Den nya sökordsplaneraren är snarlik den gamla versionen men det finns vissa skillnader som jag tänkte belysa här.

För att kunna använda det nya verktyget måste man nu vara inloggad på ett Google Adwordskonto. Det går nu också att få statistik på sökvolym baserad på månad vilket är ett utmärkt sätt att hålla koll på sökorden månad för månad vilket är viktigt då det är säsongsbetonade sökord man jobbar med.

Viktigt att notera här är också att all sökvolymdata som man nu får ut i det nya verktyget är baserad på exakt matchning. Tidigare fick man ut datan som bred matchning.

 Sökordsplaneraren
Sökordsplaneraren

Med den nya sökordsplaneraren så visas ett genomsnitt på besökare per månad baserat på de 12 senaste månaderna. I det gamla verktyget ingick enbart sökvolymsdata för stationära och bärbara datorer. I den nya sökordsplaneraren så presenteras även data från surfplattor och mobiltelefoner.

En annan nyhet i verktyget är att man nu kan exkludera sökord från att bli föreslagna om de redan finns i ditt konto eller om de är tillagda i verktyget. Detta är väldigt  användbart om man hanterar en stor mängd sökord och vill undvika sökordsdubletter i kontot.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*