Skriv bättre Adwords-annonser

Det är en konst att skriva effektiva Adwords-annonser. Alla annonsörer kämpar med samma förutsättningar och verktyg för att övertyga potentiella kunder att klicka på just deras annons – så det gäller att noga tänka igenom hur just dina annonser är skrivna och att ständigt utvärdera och förbättra dem för besegra konkurrenterna.

Här är några tips som hjälper dig på vägen till att skriva bättre Adwords-annonser:

Lyft fram USP:ar

Varför ska någon handla hos just dig? Just den anledningen bör du få med i din annons. Har du billigast priser eller fri frakt? Skriv det. Har du en aktuell kampanj eller rea? Skriv det! Priser, rabatter och tidsbegränsade erbjudanden brukar ge bra effekt, exempelvis “50% rabatt på skor”. Vad är din Unique Selling Point?

Knyt annonsen till annonsgruppen

Se till att annonsen knyter samman till annonsgruppen som och tillhörande sökord. Alla tre elementen bör harmonisera tillsammans och följa ett och samma tema för bästa möjliga effekt. Annonsen bör inte handla om “sneakers” om annonsgruppen och annonsgruppen och sökorden handlar om finskor.

Direkt till poängen

Du har väldigt kort tid att fånga sökarens uppmärksamhet – därför gäller det att komma till poängen direkt. Få med det viktigaste först – precis som en ingress i en tidningsartikel.

Ha alltid med “call to action”

Uppmana alltid till handlingen du vill att sökaren ska utföra. Vill du att personen ska handla hos dig? Skriv det i annonsen! Och se till att klicket hamnar hos dig.

Ha med sökord i titel, bodytext och display url

Glöm inte att ha med sökorden som annonsen ska triggas av i annonsens titel, bodytext och display url. På det viset kommer relevansen för annonsen öka (vilket ökar kvalitetsresultatet) samt gör att sökordet i annonsens text blir fet-markerad, vilket kommer leder till mer uppmärksamhet (och högre klickfrekvens). Och glöm inte display url:en! Testa att få med sökordet efter domännamnet, så blir ordet fet-markerat även här (“www.minsite.com/Sökord”).

Avstava annonstexten

Annonstexten består av två rader som max får innehålla 35 tecken per rad. Ett bra tips är därför att avstava bodytexten till två meningar istället för en lång mening som sträcker sig från rad ett till rad två. Det får annonsen att se dels se bättre ut när den presenteras i Googles topp- och sidoplacering, och möjliggör för att enklare mass-editera av budskap i en rad via exempelvis Adwords Editor.

Stick ut från konkurrenterna

Titta på dina konkurrenter! Troligtvis vill ni synas på snarlika sökord, och har kanske liknande försäljningsargument  Få insikt i hur dem skriver deras annonser, inse likheterna och hitta nya möjligheter.

Skriv annonstexten seriöst

Tänk på språket! Skriv så att texten är lättbegriplig och saklig, tala inte osanningar. Du vill vinna sökarens förtroende! Glöm inte heller punkt efter mening.

Testa med fråga?

Testa att använda en fråga i titeln och utvärdera resultatet parallellt med andra annonser. “Köpa nya vinterskor?”

Länka till rätt landningssida

Se till att annonsen går till rätt landningssida. Handlar annonsen om sneakers bör sökaren inte hamna på en sida om kängor. Länkar du till en orelevant försämras dessutom ditt kvalitetsresultat.

Testa testa (och testa lite till)

Ingen insikt kommer utan att testa, testa och testa lite till. En bra utgångspunkt är att använda tre annonser och med variationer i budskapen. Får en annons mindre visningar och har sämre CTR% än de resterande? Då är det det dags att ingripa. Testa nytt budskap i titeln eller annonstexten.


Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*