Spionera på konkurrenterna med Auction Insights i Adwords

Google har nyligen släppt en ny rapport i Adwords som gör det möjligt för annonsörer att få mer information om företag som konkurrerar om synlighet på samma sökord –  rapporten heter Auction Insights. Rapporten kan endast genereras för ett sökord åt gången, och kräver att ordet har genererat en viss sökvolym över tid.

Auction Insights rapporten innehåller följande delar:

[Read more…]

Öka konverteringarna i Adwords inför julen

Nu under årets sista månader ökar försäljningen online rekordartat för det flesta webbutikerna inom detaljhandel. Konkurrensen är stenhård och det gäller att fånga kunderna med Adwords-kampanjerna när de väl gör sin julhandel på Google.

Självklart är det viktigt att din Adwords-annons syns då kunden söker efter dina varor, men det är inte bara synligheten som är viktigt. Än viktigare är att dina produkter säljer!

För att öka konverteringsgraden, det vill säga antalet konverteringar/totalt antal klick, kan det vara bra att göra en ”health check” redan nu för att inte missa julhandeln. Vi berättar hur!

[Read more…]

Vässa mobilannonseringen i Adwords

Den mobila trafiken ökar lavinartat vilket är en viktig prioritet hos Google som gör sitt yttersta för att få med annonsörer, byråer och användare på det mobila tåget. Adwords erbjuder flera möjligheten att skapa annonsering som är särskilt anpassad för mobila enheter, och nu finns det goda möjligheter att ta plats i det mobila söket.

Så här kan du arbeta med Adwords-kampanjer för mobila enheter:

[Read more…]

Skriv bättre Adwords-annonser

Det är en konst att skriva effektiva Adwords-annonser. Alla annonsörer kämpar med samma förutsättningar och verktyg för att övertyga potentiella kunder att klicka på just deras annons – så det gäller att noga tänka igenom hur just dina annonser är skrivna och att ständigt utvärdera och förbättra dem för besegra konkurrenterna.

[Read more…]

Strukturera ditt Adwords-konto bättre

En av de viktigaste faktorerna bakom framgångsrik Adwords-annonsering är att kontot är strukturerat på ett logiskt och lättförståeligt sätt redan från start, med syftet att underlätta för den som managerar kontot i det dagliga arbetet. Med ett väl strukturerat Adwords-konto kommer du garanterat att få mer tillbaka på investerade pengar och timmar.

[Read more…]

10 tips för att höja CTR på dina Adwords-kampanjer

10 tips för att höja CTR på dina adwordskampanjer

Hoppas att allt är bra i höstens snålblåst. Här kommer några enkla tips och knep för att ta dig framåt i Adwords-djungeln och driva effektivare kampanjer online.

Nu ska vi kika lite närmare på ett ämne som intresserar de flesta som arbetar med Adwords PPC kampanjer på ett eller annat sätt, nämligen frågeställningen hur du ska höja din (klickfrekvens) CTR på dina kampanjer?

Här är 10 konkreta tips att tänka på för att optimera din adwordskampanj så du höjer din CTR.

[Read more…]

Sökvolymer och matchning

Exakt matchning

En sökordsinställning som innebär att annonsen visas bara när någon söker med den exakta sökordsfrasen eller med liknande varianter. Det exakt matchande sökordet “ekologisk bomull” medför exempelvis att annonsen bara visas när någon söker med “ekologisk bomull” eller liknande varianter av frasen och inga andra ord.

  • Om du väljer exakt matchning medför sökordet att annonsen visas bara när någon söker efter exakt det sökord eller liknande varianter av sökordet som du har lagt till i ditt konto. Liknande varianter omfattar felstavningar, singular- och pluralformer, akronymer, avledningar (som bak och bakning), förkortningar och accenter. Om en sökning innehåller rätt ord i fel ordning eller innehåller ytterligare ord visas annonsen inte för den sökningen.
  • Om du exempelvis lägger till “adoptera en kattunge” som ett exakt matchande sökord visas annonsen bara när någon söker med “adoptera en kattunge” eller liknande varianter av frasen, t.ex. “jag vill adoptera en kattunge”. Den här matchningstypen är den mest specifika och kan ibland göra att du går miste om relevant trafik.
  • Exakt matchning är ett av de fyra matchningsalternativen för sökord som gör att du kan bestämma hur nära ett sökord måste matcha någons sökterm för att din annons ska visas. Du kan välja ett eller flera matchningsalternativ för ett sökord. Bred matchning används som standard om du inte anger något matchningsalternativ.

Bred matchning

En sökordsinställning som gör att din annons kan visas när någon söker efter det sökordet eller en variant av det. Den breda matchningen “ringklocka” kan göra att annonsen visas om någon söker efter varianter som “ringklockor”, “köp ringklocka till cykel” och “recensioner av ringklockor till cyklar”.

  • Med bred matchning leder sökordet till att annonsen visas när någon söker efter den frasen, liknande fraser och relevanta varianter.
  • Om du till exempel lägger till “hattar” som ett sökord med bred matchning anger du att AdWords ska försöka visa annonsen för sökningar som innehåller den termen eller en liknande term. Annonsen kan visas för sökningar av “hatt”, “solhattar” och “mössor”. Sökord med bred matchning gör att du kan nå den bredaste målgruppen.
  • Bred matchning är ett av de fyra matchningsalternativen för sökord som gör att du kan bestämma hur nära ett sökord måste matcha någons sökterm för att din annons ska visas. Du kan välja ett eller flera matchningsalternativ för ett sökord. Bred matchning används som standard om du inte anger något matchningsalternativ.

Frasmatchning

En sökordsinställning som innebär att annonsen visas bara när sökningen innehåller den exakta sökordsfrasen eller liknande varianter av den och eventuella andra ord. Det frasmatchande sökordet “ekologisk bomull” kan medföra att annonsen visas om någon söker med “ekologisk bomull”, “köp ekologisk bomull” och “recensioner av ekologisk bomull”.

  • Ett frasmatchande sökord medför att annonsen visas bara när någon söker med den exakta sökordsfrasen eller liknande varianter av den och eventuella andra ord före eller efter frasen. Liknande varianter omfattar felstavningar, singular- och pluralformer, akronymer, avledningar (som bak och bakning), förkortningar och accenter.
  • Om du exempelvis lägger till “adoptera en kattunge” som ett frasmatchande sökord visas annonsen bara när någon söker med “adoptera en kattunge” eller liknande varianter av frasen, t.ex. “så går det till att adoptera en kattunge” eller “adoptera en katunge”.
  • Frasmatchning är ett av de fyra matchningsalternativen för sökord som gör att du kan bestämma hur nära ett sökord måste matcha någons sökterm för att din annons ska visas. Du kan välja ett eller flera matchningsalternativ för ett sökord. Bred matchning används som standard om du inte anger något matchningsalternativ.