Öka konverteringarna i Adwords inför julen

Nu under årets sista månader ökar försäljningen online rekordartat för det flesta webbutikerna inom detaljhandel. Konkurrensen är stenhård och det gäller att fånga kunderna med Adwords-kampanjerna när de väl gör sin julhandel på Google.

Självklart är det viktigt att din Adwords-annons syns då kunden söker efter dina varor, men det är inte bara synligheten som är viktigt. Än viktigare är att dina produkter säljer!

För att öka konverteringsgraden, det vill säga antalet konverteringar/totalt antal klick, kan det vara bra att göra en ”health check” redan nu för att inte missa julhandeln. Vi berättar hur!

Led kunden till produkten

Budskap och relevans är oerhört viktigt i de annonser som syns på Google. När kunder söker efter en produkt så vill de hitta det de söker efter, snabbt. Söker man efter ”hörlurar” så vill man hamna på en sida som har ett urval hörlurar när man klickar på en annons som säger sig sälja hörlurar. Inte på en sida som visar ”Tv, datorer och ljud”. Ju närmare du för kunderna till den produkt de söker, desto större chans är det till konvertering. Använd därför alltid relevanta landningssidor för alla dina annonser.

Shout it out loud!

Det är viktigt att e-handlare är aktiva och kommunikativa på i Adwords-annonserna på Google. Enbart budoptimering och stort antal sökord kan inte skapa framgång, utan det gäller att dina annonser intresserar kunderna.

Vilka är dina USPar? Hur skiljer du dig från mängden eller hur visar du ”googlare” att din webbutik är lika bra som alla andras? Annonserna är korta och det är därför viktigt att välja vilket budskap som ska väljas. Lyft fram ALLT som framhäver ditt varumärke och som kan tänkas locka till sig kundernas intresse. Nu inför jul kan bra USPar vara:

  • Otroligt bra pris
  • Fri frakt
  • Köp nu – Betala senare
  • Öppet köp
  • Kort leveranstid
  • Fri returrätt
  • Brett sortiment
  • Garanterad julleverans – beställ före xx dec

”Eh…vart är kassan?”

En köpsugen kund vill hitta köp-knappen direkt och otydligheter ökar chansen för förlorad affär.
Din sajt ska ha en attraktiv och intressant look men glöm inte att synliggöra köpknappen ordentligt. Websidan är ditt skyltfönster och många skapar julstämning med extra mycket pynt och bling på landningssidorna. Men glöm inte att en julstressad köpare inte har med otydlighet. Upplevelsen ska enkel och lättnavigerad. Desto tydligare köp-knapp, desto fler genomförda köp.

Om du behöver hjälp med Adwords-annonseringen, kontakta oss gärna!

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Har nu testat på SEO för egen räkning. Vi har en längre tid legat som
    9:a på begreppet “SEO Google” och ligger just nu före Matts Cutts som
    jobbar på just Google, så visst fungerar sökmotoroptimering. Är intresserad av hur jag kan förbättra det resultatet. Skulle vara en bra julklappa att komma bland de 5 främsta till julafton, fixar vi det tror du?

    Vilka är era bästa tips för att fixa det?

Speak Your Mind

*