Vässa mobilannonseringen i Adwords

Den mobila trafiken ökar lavinartat vilket är en viktig prioritet hos Google som gör sitt yttersta för att få med annonsörer, byråer och användare på det mobila tåget. Adwords erbjuder flera möjligheten att skapa annonsering som är särskilt anpassad för mobila enheter, och nu finns det goda möjligheter att ta plats i det mobila söket.

Så här kan du arbeta med Adwords-kampanjer för mobila enheter:

Skapa separata kampanjer för desktop och mobilt

Genom att skapa separata kampanjer för mobila enheter får du ökad kontroll över budget, nyckelord och annonser/budskap och det blir lättare att utvärdera och optimera resultat.

Anpassa efter mobilt sökbeteende

Vårt sökbeteende har ändrats avsevärt på kort tid, och många använder idag mobila enheter till att söka information om produkter tidigt i köpprocessen. Ett exempel är när kunden står i butiken för att se vad konkurrenterna erbjuder, eller helt enkelt köper varan online vid ett senare skede. Sätt dig i kundens sits och tänk hur och när hon använder mobilen runt just ditt erbjudande. Är det verkligen rätt att förvänta sig att ens kunder ska köpa via mobilen (som verkar vara en stor önskan i dagsläget) om de egentligen är mer benägna att söka efter informationen innan köpet vid ett senare skede via datorn?

Mät rätt mål efter kampanjens syfte

Mobilannonsering är lämpligt för att samla in leads, dvs kunder som är intresserade av en produkt eller tjänst, exempelvis via ett “kontakta oss” formulär eller genom att ringa. Välj då en lämplig strategi för kampanjen, som kan skilja sig från de övriga kampanjerna i Adwords-kontot. Exempelvis, om resterande kampanjer mäter transaktioner som konvertering, testa att mäta leads som konvertering och bearbeta kunden i efterhand.

Mobilanpassa nyckelorden

Ibland söker vi med kortare sökfraser i mobila enheter (det är bökigare att skriva på minde yta) och därför kan det vara viktigt att buda extra aggressivt i budgivningen på kortare ord eller fraser som är viktiga för just din verksamhet. Vi söker exempelvis kanske hellre på “hemförsäkring” än “jämför billiga hemförsäkringar” via mobilen, och därför bör budstrategin fokusera för det förstnämnda om den mobila trafiken för det ordet är viktigt för verksamheten.

Håll koll på positionen

Det finns enbart två annonsplatser att tillgå på första sidan – se till att din annons är med!

Skriv mobilanpassade annonstexter

Mobila annonser rymmer mindre texttecken och färre rader än vanliga sökannonser (titel 18, description 18 och display URL 20). Det gäller därför att vara än mer tydlig med erbjudande och uppmaning. Det kan vara värt att testa uppmaningar som knyter an till ditt mål för kampanjen, exempelvis “ring oss nu”, “registrera dig nu”. Testa även erbjudanden eller rabatter som inte går att hitta via vanliga sökkampanjer.

Ring, ring, ring

Mobilannonsering är väl lämpad för att få kunder att komma i kontakt med ditt företag via telefon. Genom att göra ditt telefonnummer och kontaktuppgifter synliga i annonserna ökar tryggheten för dig som avsändare och bör öka CTR% och den kvalitativa trafiken.

Mobila landningssidor – ett måste

Mobila annonser måste länka till mobila sidor. Google tvingar till detta med syftet att förbättra användarupplevelsen för besökaren. Om du inte har en mobilanpassad sajt, kan ett alternativ vara att skapa en mobilanpassad landningssida just för den mobila kampanj.

Styr kampanjerna geografiskt

Om du exempelvis endast bedriver försäljning inom ett visst område, se till att ställa in lämplig geografisk targeting för kampanjerna. Finns din butik endast i Stockholm kan det vara värt att avgränsa det geografiska området.

Använd rätt annonstillägg

Använd tillägget Click to Call extensions och gör telefonnumret extra synligt i annonsen. Kunden ringer numret direkt och behöver inte dirigeras till en landningssida först.

GOOGLE MOBILE AD CLICK TO CALL EXTENSION

Använd tillägget Mobile Location extension och gör adressen extra synlig i annonsen. Exempelvis, en blomsterhandlare som säljer blommor når enklare kunder som letar efter blommor i ett specifikt område.

GOOGLE MOBILE AD LOCATION EXTENSION

Det råder inga tvivel om den mobila trafikens ökande betydelse, så passa på att ta platsen redan nu!

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*