Förstå kundens köpmönster i Adwords

blogg-kopmonster

Ju mer du vet om dina kunder och deras köpmönster, desto bättre annonseringskampanjer kan du utforma som ger högre effekt.

Några viktiga saker att känna till är bland annat:

* Vilken dag handlar kunden?
* När på dygnet handlar kunden?
* Vilka sökord har påverkat kunden fram till det sista klicket innan mål?

Vilken dag handlar kunden?

Under fliken “Dimensions” väljer du -> Time -> Day of the week. Här kan du smidigt få en överblick över vilka dagar i veckan som får flest, respektive minst försäljningar.

Vilken dag i veckan

När på dygnet handlar kunden?

Under fliken “Dimensions” väljer du -> Time -> Hour of day. Här kan du smidigt få en överblick över vilken timmar under dygnet som får flest, respektive minst försäljningar.

timma

Vilka sökord har påverkat kunden fram till det sista klicket innan mål?

Besök den nya “Assisted Conversions” rapporten så här:

Tools & Analysis -> Conversions -> Search Funnel rapporten (längst ner till vänster) -> klicka på “Assisted Conversions” rapporten:

Här är främst två kolumner intressanta:

Last click conversions: Sökord som har fått sista klicken innan konvertering.
Click assisted conversions: Sökord som har fått klick tidigare i kedjan, innan sista klicket, och på så vis har haft en påverkan i att realisera den slutgiltiga konverteringen. Detta kan liknas med en fotbollsspelare som passar bollen fram till spelaren som slutligen gör målet 🙂 Alla behövs på plan!

Denna rapport synliggör flera sökord som spelar roll för att få in konverteringar:

assisted conversions rapport adwords

Genom att svara på dessa tre frågor kan du lättare skräddary effektivare Adwords-kampanjer anpassade till veckodag, klockslag och söktermer som är relevanta för dina kunder.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*