Annonsera billigare med Facebook News Feed-annonser

Annonsera billigare i Facebook News Feed

Facebook och Google expanderade sitt samarbete och öppnade upp för Remarketing på Facebook tidigare i år.

Facebook har expanderat med sin produkt Facebook Exchange (FBX) och började med att introducera remarketing till sitt annonsformat right-hand-side (nedan kallat RHS-annonser), d.v.s. annonser i högerramen på Facebook när du är inloggad.

Numera kan vi även erbjuda dig som kund hos NetBooster att använda remarketing med annonsformatet News feed. Facebooks News feed-format d.v.s. annonsformatet som är placerat direkt i nyhetsflödet är ett av de allra mest populära annonsformaten som finns tillgängligt på Facebook idag.

Här är några av fördelarna av att aktivera News feed-annonser på Facebook:

  • Dina annonser får stor synlighet på grund av annonsens storlek
  • Du får en mycket stor yta att bearbeta med ett slagkraftigt annonsbudskap
  • Du kan publicera en stor annonsbild (1200X627 pixlar) i annonsen

facebook_remarketing_news_feed

Billigast trafik, News feed-annonser vs Right-hand-side-annonser?

Svaret är News feed-annonser, de levererar större trafikvolymer, till en betydligt lägre kostnad än med right-hand-side-annonserna. Vi på NetBooster rekommenderar varmt att testa det nya news feed-formatet då det även är det bäst konverterande formatet som Facebook erbjuder.

Vi vill passa på att belysa en amerikansk studie som genomfördes tidigare i år där man jämförde annonsering med News Feed-formatet vs Right-Hand-Side-formatet.

I studien analyserades 1 miljard annonsvisningar över 547 annonsörer där man aktiverade remarketing med både News feed-formatet och RHS-formatet. Studien visade en CTR/Klickfrekvens som var 21 gånger högre än internetstandarden för remarketing, samt 49 gånger högre CTR än RHS-annonserna.

Det visade sig även att denna höga klickvolym inte hade bidragit till en signifikant ökning av kostnad. Det visade sig även att snittet på kostnad per klick (CPC) för news feed formatet var 79% lägre än internetstandardens remarketing och 54 % lägre än RHS-annonser.

Med dessa resultat kommer det inte som en överraskning att News feed-formatet hade ett lägre snitt på kostnad-per-order (CPA). När man använder en ”last click attribution”-modell påvisades att News feed-formatet var 77 % lägre CPA än internetstandard och 45 % lägre CPA än RHS-annonserna.

Data från studien rekommenderar att Facebook-annonsörer ska fokusera på news feed- formatet på bekostnad av RHS-annonserna. Resultatet av studien påvisar en tydlig ökad volym av klick till en lägre klickkostnad-CPC.

Resultat:

  • Efter att ha analyserat data från 258 annonsörer som aktiverat remarketing med news feed-formatet visade det sig att under den första 7 dagars-perioden efter lansering, hade news feed-formatet ökat antalet totala klicks med 62 %. Samtidigt hade man sänkt snittet på klickkostnaden-CPC med 30%.
  • 6 veckor efter studien erbjöds News feed-formatet till de annonsörer som deltagit i studien. Nu står News feed-formatet för 15 % av alla remarketing klicks för dessa annonsörer, trots att formatet enbart står för 0,5 % av alla annonsvisningar.

Studiedata:

Annonsörerna i studien använde alla vertikaler med olika mediabudgetar. Internetstandarden för remarketing refererar till traditionell display-annonsering från annonsbörser som ex Google DoubleClick ́s Ad

Vill du ha hjälp att aktivera kampanjer med Facebook News feed-annonser?

Passa på att kontakta oss redan idag för en kostnadsfri medieplanering så ska vi hjälpa dig och ditt företag att skapa trafik och konverteringar på bästa sätt.

Givetvis vill vi få en helhetsbild av din verksamhet, då börjar vi med att utföra en analys för att kunna ge dig och ditt företag den bästa möjliga lösningen inom digital marknadsföring.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*