PPC och Sökordsannonsering - Vi hjälper dig med Google Adwords

Sökordsannonsering och PPC (pay per click) är ett av våra absoluta expertisområden. NetBooster är Google Adwords certifierad partner och har jobbat med sökordsannonsering och PPC sedan 1998. Vill ni har hjälp med sökordsannonsering? Kontakta oss på NetBooster

Annonsera billigare med Facebook News Feed-annonser

Annonsera billigare i Facebook News Feed

Facebook och Google expanderade sitt samarbete och öppnade upp för Remarketing på Facebook tidigare i år.

Facebook har expanderat med sin produkt Facebook Exchange (FBX) och började med att introducera remarketing till sitt annonsformat right-hand-side (nedan kallat RHS-annonser), d.v.s. annonser i högerramen på Facebook när du är inloggad.

Numera kan vi även erbjuda dig som kund hos NetBooster att använda remarketing med annonsformatet News feed. Facebooks News feed-format d.v.s. annonsformatet som är placerat direkt i nyhetsflödet är ett av de allra mest populära annonsformaten som finns tillgängligt på Facebook idag.

Här är några av fördelarna av att aktivera News feed-annonser på Facebook:

  • Dina annonser får stor synlighet på grund av annonsens storlek
  • Du får en mycket stor yta att bearbeta med ett slagkraftigt annonsbudskap
  • Du kan publicera en stor annonsbild (1200X627 pixlar) i annonsen

[Read more…]

Idag skrivs historia, Remarketing på Facebook!

facebook-remarketing

Från idag 22 januari har Google och Facebook grävt ned stridsyxan och istället slutit ett avtal med varandra. Facebook gör ett inträde i det Google-ägda annonsnätverket Doubleclick som nu förstärker sin räckvidd enormt när Facebook blir tillgängligt för alla annonsörer via Doubleclick´s Ad Exchange.

Det här är en av de större nyheterna som Doubleclick släpper under 2014 för Ad Exchange.

Annonsera med Remarketing på Facebook

Det här innebär i sin tur att alla tänkbara annonsörer som vill annonsera ännu smartare och ännu mer kostnadseffektivt kan nu nå en ännu större räckvidd och möjligheten till större avkastning ökar. All budgivning sker i realtid enligt principen Real Time Bidding. Den stora fördelen är att nu finns möjligheten att maximera resultatet genom att använda Re-marketing på Facebook.

Från dagens datum skapas dessa möjligheter för annonsörer: [Read more…]

Hur lägre annonspositioner kan ge fler konverteringar

impression share

I mitt förra inlägg skrev jag lite om Conversion Attribution. Detta inlägg tänkte jag i stället tillägna en annan ofta översedd faktor i AdWords-annonseringen: Impression Share (Visningsandel).

Search Impression Share talar om för oss vid hur stor del av alla relevanta sökningar som våra annonser visas. Detta är intressant för att det ger en bild av hur mycket mer trafik det finns att hämta. Vid en impression share på 40% har ens annonser alltså visats vid 40% av alla relevanta sökningar. Impression share kan begränsas av budget eller bud, och det finns även kolumner (Lost Impression Share) för att kontrollera det bortfall som beror på respektive parameter.

[Read more…]

Conversion attribution – en djupdykning i assisterade omvandlingar

conversion attribution

En viktig och ofta förbisedd faktor i det dagliga arbetet med SEM/AdWords-marknadsföring är så kallad konverteringsattribution (conversion attribution). Konceptet innebär att man tittar på helheten av de olika marknadsföringskanaler (i vårt fall främst olika annonskampanjer) som påverkat kunden till att genomföra ett köp. Konkret på AdWords-sidan handlar detta inte minst om att identifiera de nyckelord på ett annonseringskonto som kanske inte leder till direkt-konverteringar i någon större utsträckning, men ändå spelar en betydande roll när det gäller hela den beslutskedja som leder till ett köp i slutänden.

[Read more…]

Förstå Facebook-annonsering

forsta_facebook_annonsering

Facebook är som bekant en viktig kanal för företag att finnas i. Det finns stora möjligheter att nå och engagera med kunder, och antalet användare globalt överstiger med råge 1 miljard.

En stor skillnad mellan traditionell displayannonsering och Facebook-annonsering är att traditionell annonsering bygger på enkelriktad kommunikation från annonsör till mottagare. Facebook-annonsering bygger till viss del också på detta, men handlar i större utsträckning om att förstärka och dra nytta av möjligheterna företag har till interaktion och engagemang med ens målgrupp.

[Read more…]

Sökordsverktyget i Adwords ersätts av Sökordsplaneraren

sök

Tidigare har man kunnat få tillgång till sökordsverktyget och trafikkalkylatorn i Google Adwords, men i juli ersatte Google dessa två verktyg med den nya sökordsplaneraren. Ett verktyg som nu kombinerar sökordsverktyget och trafikkalkylatorn.

Den nya sökordsplaneraren är snarlik den gamla versionen men det finns vissa skillnader som jag tänkte belysa här.

För att kunna använda det nya verktyget måste man nu vara inloggad på ett Google Adwordskonto. Det går nu också att få statistik på sökvolym baserad på månad vilket är ett utmärkt sätt att hålla koll på sökorden månad för månad vilket är viktigt då det är säsongsbetonade sökord man jobbar med.

Viktigt att notera här är också att all sökvolymdata som man nu får ut i det nya verktyget är baserad på exakt matchning. Tidigare fick man ut datan som bred matchning.

[Read more…]

Sommarrea på display – 40% rabatt på 8 miljoner visningar!

sommarerbjudande

Vi på NetBooster vill fira in sommaren med ett fantastiskt erbjudande för er som ännu inte köpt displayannonsering av oss. Erbjudandet gäller för 8 miljoner visningar och rabatten är 40 %!

[Read more…]

Förstå kundens köpmönster i Adwords

blogg-kopmonster

Ju mer du vet om dina kunder och deras köpmönster, desto bättre annonseringskampanjer kan du utforma som ger högre effekt.

[Read more…]

Experimentera i Adwords (Del 1)

Experimentera med Google Adwords

En viktig del i framgångsrik Adwords-annonsering är att experimentera sig fram till önskvärda resultat. Google förstår detta och har gjort det mycket lättare att utföra en rad olika tester i Adwords-kontot genom Adwords Campaign Experiments (ACE). ACE finns tillgängligt som en kampanjinställning. Genom att använda ACE blir det lättare att fatta beslut med hjälp av statistiskt gångbart underlag istället för att bara “höfta” med förändringar för att sedan se hur det går.

Några exempel på vad ACE enkelt kan testa är:

  • Annonser (olika texter eller landningssidor)
  • Sökord (CPC bud, matchningstyper)
  • Annonsgrupper

[Read more…]

Behövs sponsrade länkar vid organisk ranking?

89

Om du arbetar med sponsrade länkar (SEM) vet du att det är ROI (kostnad kontra det värde du får ut) som är en av de viktigaste KPIerna. Kostnaden per klick kan som bekant variera med olika sökord; billigast är som regel ditt eget varumärke och dyrast är breda generiska termer tex bank, försäkringar och ögonlaser.

Om du någon gång blivit frustrerad över att CPC-kostnaderna ofta drar iväg, är du långt ifrån ensam om det. A och O är att från början strukturerat ditt AdWords-konto på bästa sätt (enligt Google). Har du gjort det ökar dina chanser att betala så lite som möjligt för den trafik du är ute efter.

[Read more…]