Ordlista för sökmotormarknadsföring

Besökare
Cost Per Click (CPC)
Domännamn
Dynamisk hemsida
Dörrsidor
Katalogsökmotorer
Länkpopularitet
Loggfil
Meta tags
PageRank
Pay For Inclusion (PFI)
Pay Per Click (PPC)
Redirects
Robots.txt
SEO
Trusted Feed (TF)
Visning

PPC (Pay Per Click)

PPC (Pay Per Click). Betyder betala per klick på Svenska. Ett annonseringssätt som är mycket vanligt på sökmotorer. Det normala förfaringssättet är att man skriver en annonstext, väljer vilka sökord som man vill att annonstexten skall hittas med. Sedan kostar det en summa pengar varje gång som någon klickar på er annonstext efter att dem gjort en sökning efter något av dom sökorden som ni definierat. Det kan vara ett mycket bra sätt att täcka upp sin sökmotoroptimering i början med en annonskampanj eftersom det tar ett bra tag innan den slår ut till 100%.

Ett annat mycket bra tillfälle är om ni kör korta kampanjer, t ex bussresor som har olika destinationer varje vecka eller likvärdigt. Sökmotorerna hinner inte riktigt med i så korta puckar 🙁 Vi arbetar till 100% med sökmotoroptimering och inte annonsering. Men samarbetar med ett marknadsledande företag i Sverige som specialiserat sin på ren annonsering. Kontakta oss om ni är intresserade av att veta mer.

Pay for inclusion (PFI)

Pay for inclusion (PFI). Betala för inkludering.Detta börjar bli mycket vanligt på sökmotorerna. Det finns oftast en gratisregistreringsmöjlighet där det tar lång tid innan någon accepterar er registrering på. Sedan finns det ofta en Pay For Inclusion möjlighet, vilket garanterar att någon redaktör tar hand om er registrering inom ett antal timmar (48 är normalt). Var noga och läs bara. T ex Yahoo! garanterar en kontroll inom 48 timmar men bara för att ni betalar så är det inte säkert att ni kommer med, och inga pengar tillbaka. Men, har ni en bra sajt med material som tillför mervärde för katalogen så behöver ni nog inte vara oroliga.

 

Robots.txt

En robots.txt fil är inget annat än en simpel textfil som görs i t.ex wordpad. Filen innehåller instruktioner om hur sökmotorernas robotar skall agera när dom kommer till er hemsida. Man kan sätta olika parametrar som t ex “allow” eller “disallow” som tillåter eller förbjuder sökmotorerna att indexera vissa delar av er hemsida.

  • Stäng av eller tillåt t.ex admin katalog
  • Stäng av eller tillåt t.ex bilder i gif format
  • Stäng av eller tillåt t.ex bilder i jpg format
  • Stäng av eller tillåt t.ex forum

Exempel på hur en robots.txt fil kan se ut:

Denna hindrar alla robotar att indexera sidan:

User-Agent: *
Disallow: /

Denna stänger av samtliga robotar förutom Google:

User-Agent: Googlebot
Allow: /

Denna stänger av jpg, gif bilder samt admin katalogen för samtliga robotar:

User-Agent: *
Disallow: .jpg
Disallow: .gif
Disallow: /admin/

Denna stänger av sökmotorrn Roverdog från katalogen /bilder/, en speciell sida, speciell_sida.html och katalogen /admin/. Stänger av Altavistas robot “Scooter” helt men tillåter Google helt:

User-Agent: Roverdog
Disallow: /bilder/
Disallow: speciell_sida.html
Disallow: /admin/
User-Agent: Scooter
Disallow: *
User-Agent: Googlebot
Allow: /

Ovastående är exempel på vad som kan göras.

Filen robots.txt skall placeras i roten av er domän, inte i en eller flera kataloger utan på samma ställe som er startsida.

SEO

SEO är en förkortning på Search Engine Optimization. På Svenska blir det sökmotoroptimering. SEO är kunskapen att utveckla en sökmotorvänlig sajt som på ett naturligt sätt attraherar besökaren genom att nå topplacering på dom dominerande sökmotorerna vid sökningar efter utvalda sökord/fraser.

SEO (sökmotoroptimering) utförs olika av optimeringsföretagen. Vi arbetar med en variant som vi kallar för relevansoptimering. Andra SEO arbetar med att endast optimera startsidan – vi optimerar allt, efter relevans. Det finns även de företag inom SEO-företag branschen som arbetar med otillåtna metoder, doorway pages, redirects, dold information (i lager eller samma färg på text/bakgrund), cloaking, spegeldomäner etc. Var noggrann vid val av SEO-företag eftersom det är ni som är ansvariga för sajten innehåll, inte SEO-företaget ni anställer.

 

SEO Sökmotoroptimering:

SEO – Sökordsanalys
SEO – Se till så att sajten är sökmotorvänlig.
SEO – Se till så att alla sidor hittas enkelt av sökmotorerna.
SEO – Se till så att sidorna får korrekt meta-info utifrån innehållet.
SEO – Registrering på strategiskt viktiga och ledande sökmotorer.
SEO – Ett strategiskt länkbytesprogram.

Redirects

Redirects. Vidarebefordring på svenska. Detta är totalförbjudet (Googles regler). Det finns mängder av sätt att göra vidarebefordring på. Det kan ske via en serverbaserad eller t ex en “meta” redirect. Med detta så menas att när ni kommer till en sajt så kastas ni iväg till en helt annan sida. Detta trick används av MÅNGA sökmotoroptimeringsföretag. Ett vanligt knep är att skapa en sida som enbart är gjord för att lura sökmotorerna till en bra placering. När någon söker och klickar på länken så sker det en omedelbar redirect, till företagets riktiga sajt.

Var mycket försiktig i ert val av optimeringsföretag, det allra värsta tänkbara exemplet är om företaget som optimerar er sida själv äger en domän, gör sökmotorsidor där, med redirects. Ni “prenumererar” på ett avtal och när ni inte längre vill (eller sökmotorerna upptäckt fusket) så slutar er trafik till 100%. En konkurrent till er köper tjänsten och får all er trafik.

Besökare

Besökare. En besökare är en som besökt er sajt. Besöket kan komma på många sätt, t ex genom att någon skriver in er URL (ert domännamn, t ex seologik.se) i adressfältet i Internet Explorer. Besökare kan också komma via ett bokmärke som är inlagt i favoriterna på just den webbläsaren som ni använder eller via en sökning på en sökmotor om ni gjort en bra sökmotormarknadsföring.

Visning

Visning. När en besökare klickat på någon länk på Internet som leder till en sida hos er så har just den sidan fått en visning. När man ser på hur besöksräknare fungerar så kan dom dela upp besöket i Visning (besökare) eller unika visningar (besökare). Med visning eller besökare så räknas varje sida som dom besöker. Med andra ord, besöker dom 6 sidor hos er så har ni fått 6 visningar. Men vid unik visning eller besökare så spelar det ingen roll hur många sidor dom har besökt, det blir då endast en visning. Det är unika visningar eller besökare som är intressant att veta.

Trusted Feeds

Trusted Feeds. Ett sätt (och det enda) för riktigt stora databasdrivna sajter som inte har något statiskt material utan allt är dynamiskt. Eftersom det inte finns någonting att optimera, allt ligger ju i databaser och sidan som ni ser genereras ur databasen åt er. På samma sätt är det för en sökmotor, fast den kan ju inte göra en förfrågan. Och därmed hittar den ju ingenting.

Trusted Feeds finns att köpa på dom flesta dominerande sökmotorerna (utan Google). Kostnaderkna är som ett PPC program men kan hantera stora volymer av sidor och sökord. Det finns tyvärr inte så många alternativ eftersom dörrsidor mm inte är tillåtet.

Är ni intesserade så kontakta oss så hjälper vi till !

PageRank

PageRank™ (Google). PageRank är ett system utvecklat av Google som är mycket komplext. Det är inte bara länkar som räknas i Googles PageRank algoritmer utan mycket mer som t ex relevans, teman mm. Men PageRank är till stor del länkning och det är det som de flesta känner till. Länkning är en konst i sig. Det gäller att göra rätt. Skaffa länkar från andra sajter till sin egna – från rätt sajter också. Det gäller att när man fått upp sin PageRank att inte “läcka PageRank”. Man kan säga generellt att fel länkar från er sajt till “fel” sajt gör att ni “läcker PR”. Länkning är en konst i sig och vi är experter på det. Vi har en tjänst som enbart bygger upp er PageRank. Kontakta oss för mer information.