Att vara digital marknadsförare är som att vara flygplanspilot

Pilot

När en pilot korrigerar kursen på flygplanet för att komma till resans slutmål är det lite samma sak som när marknadsföraren optimerar den digitala marknadsföringen för att nå sina affärsmål. Håller ni med? Om inte, häng med.

För en tid sedan läste jag att ett flygplan på sin resa från Stockholm till New York är lite ur kurs, i stort sett hela tiden. Med hjälp av planets instrument lyckas piloten löpande korrigera kursen så att planet landar på rätt ställe, på utsatt tid.

På samma sätt optimerar en marknadsförare sin digitala marknadsföring när affärsmål skall nås till en låg kostnad. Med hjälp av tex Google Analytics korrigerar marknadsföraren löpande digitala kanalerer, mediebudget och konverteringsgrad för att nå optimala resultat.

Piloten landar på en landningsplats och besökaren landar på en landningssida!

Antalet och frekvensen av korrigeringar beror på planets hastighet eller antalet besök som webbsajten har. Marknadsföraren analyserar och genomför korrigeringar varje dag eller minst en gång per vecka. Är det mindre trafik kanske det räcker med en gång per månad. Piloten eller autopiloten genomför korrigeringar löpande. Flera korrigeringar ger ofta bättre resultat för båda parter.

Är flygplanets autopilot den digitala marknadsföringens Programmatic? En robot som optimerar för bästa resultat.

I båda rollerna behövs det ett certifikat för att lyckas bra. Piloten ett för att flyga planet och marknadsföraren ett för att kunna använda Google Analytics.

Nästa gång ni flyger. Kom ihåg att skillnaden mellan att vara digital marknadsförare och flygplanspilot inte är så stor som man kan tro. Eller hur?

Denna text publicerades ursprungligen på LinkedIn.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*