5 tips innan sajten går live

Idag är en primär del av ett företags marknadsföring och synlighet online att ha en användarvänlig sajt. En snygg design med bilder och tydliga rubriker och presentationer är i stort fokus för att presentera företaget och dess tjänster på ett elegant och tilltalande vis för besökaren.

Det finns också en mängd olika företag som kan hjälpa till med produktionen av den här typen av webbplatser. Allt detta är givetvis i sin ordning, det som inte är lika positivt är att man ibland glömmer att titta på hur den färdiga sidan kommer att bli sökbar online. Det viktiga budskapet här är tänk efter före. Det är så mycket enklare att göra rätt ifrån början istället för att i efterhand gå in och försöka korrigera och göra justeringar.

Tänk exempelvis på att:

  • Se över vilka ord och ämnesområden som ni vill att folk ska hitta er på och se till att texterna är utformade därefter (rubrik, beskrivning och nyckelord). Se till att innehållet på sidan är relevant och unikt för just er.
  • Undvik att basera webbplatsens information på bilder då sökmotorerna inte ser dem
  • Kika på de tips och riktlinjer som de olika sökmotorerna delar med sig av och följ dem
  • Ta fram en sökmotorvänlig URL-struktur
  • Kika på hur kollegorna i branschen gör

Det vi främst vill uppmärksamma om här; tänk före och inte efter. Se till att säkerställa med den byrå som hjälper er att de tänker på att göra allt sökmotorvänligt från grunden, det kommer att spara både tid, pengar och huvudbry.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*