Att vara digital marknadsförare är som att vara flygplanspilot

Pilot

När en pilot korrigerar kursen på flygplanet för att komma till resans slutmål är det lite samma sak som när marknadsföraren optimerar den digitala marknadsföringen för att nå sina affärsmål. Håller ni med? Om inte, häng med.

För en tid sedan läste jag att ett flygplan på sin resa från Stockholm till New York är lite ur kurs, i stort sett hela tiden. Med hjälp av planets instrument lyckas piloten löpande korrigera kursen så att planet landar på rätt ställe, på utsatt tid. [Read more…]

5 tips innan sajten går live

Idag är en primär del av ett företags marknadsföring och synlighet online att ha en användarvänlig sajt. En snygg design med bilder och tydliga rubriker och presentationer är i stort fokus för att presentera företaget och dess tjänster på ett elegant och tilltalande vis för besökaren.

Det finns också en mängd olika företag som kan hjälpa till med produktionen av den här typen av webbplatser. Allt detta är givetvis i sin ordning, det som inte är lika positivt är att man ibland glömmer att titta på hur den färdiga sidan kommer att bli sökbar online. Det viktiga budskapet här är tänk efter före. Det är så mycket enklare att göra rätt ifrån början istället för att i efterhand gå in och försöka korrigera och göra justeringar.

[Read more…]