Not provided – Nu tar Google bort organisk sökordsdata från Google Analytics

(Not provided) – Nu tar Google bort organisk sökordsdata från Google Analytics

Det blev stora rabalder inom sökvärlden i slutet av 2011 när Google införde http secure på inloggade Google-konton, till sin följd  att sökordsdatan försvann från Google Analytics. Det som hände rent praktiskt var att sökordsdatan från de som var inloggade på ett Google-konto blev dold i (not provided) i Google Analytics.

Nu har Google rullat ut http secure helt och hållet vilket innebär att all ny organisk sökordsdata kommer att försvinna från Google Analytics.

Vi kan se detta genom att vara utloggad från Google och skriva in www.google.se i en webbläsare , du blir då ompekad till en https-adress och från och med idag kan vi enbart  spåra sökordsdata kopplat till annons-klick.

Vad innebär detta?

Detta innebär mycket. Vi kommer inte längre i Google Analytics att kunna spåra vilka organiska sökord som till exempel driver konverteringar om vi inte har ett Adwords-konto kopplat till Google Analytics med aktiva annonser. Detta är ju naturligtvis lysande för Google eftersom vi kommer att behöva Adwords-annonsering för att komma åt data om vilka sökord som genererar trafik och konverterar.

Analyser blev helt plötsligt svårare, att veta vilka ord som drivit trafiken till en sajt har varit en nyckel för att skapa relevant innehåll och värdefull information för dra slutsatser.

Det som är underligt är att Google hela tiden säger till oss att skapa bättre innehåll. Och nu tog de bort ett av våra bättre verktyg för att skapa relevant innehåll baserat på beteenden.

Läs gärna även:

Sökplaceringar förblir viktiga trots 100 % Provided av Håkan Persson

källa:

searchengineland.com

Author: Joakim Trolle

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.
About joakimtrolle

Joakim Trolle jobbar som SEO-manager på NetBooster. Wordpress och Google Analytics står honom varmt om hjärtat.

  • Pingback: Sökplaceringarna förblir viktiga trots 100% not provided

  • WordsOfWisdom

    Lysande för Google? Mjo, fast inga andra webbanalysverktyg har heller tillgång till sökordsdatan. Att ta steget fullt ut är för att skydda användaren – synd att Joakim Trolle inte kan förhålla sig objektivt till nyheten.

    • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

      Hej,

      Oavsett vilket webbanalysverktyg du använder så kommer ju AdWords-datan att bli värdefull, då du genom den datan kommer kunna ta del av hur ett sökord faktiskt presterar ner på detaljnivå.

      Och att Google skulle göra detta enbart för att skydda användaren tror jag personligen är en sanning med modifikation. För i sådana fall hade de inte gjort den datan tillgänglig via det betalda söket. Är dessa användare inte lika viktiga att skydda?

      Även om vi fortsättningsvis kommer ha tillgång till delar av den organiska sökordsdatan via Webmaster Tools så är det ju fortfarande inte en hundraprocentig överblick, samt att du inte kommer kunna följa respektive sökords prestanda ner till en eventuell konvertering.